Daha az hasar için daha fazla aktüer

Bilgi Üniversitesi Bankacılık ve Finans Yüksek Lisans Programı’nın direktörlüğü görevini yürüten Dr. Genco Fas, “Daha kârlı şirketler, daha kişiselleştirilmiş ürünler, daha ucuz poliçeler ile daha yüksek gelir ve daha az hasar istiyorsak daha çok aktüere ihtiyacımız olduğu kesin” dedi.

Bilgi Üniversitesi Bankacılık ve Finans Yüksek Lisans Programı’nın direktörlüğü görevini yürüten ve BRG Danışmanlık’ın da kurucu ortağı olan Dr. Genco Fas, 2015’ten bugüne kadar düzenlenmiş olan 2’nci ve 3’üncü seviye aktüerlik sınavlarında çıkmış soru tipleriyle ilgili tablolar hazırladı. Analizlerini sadece Sigortacı Gazetesi ile paylaşan Dr. Genco Fas, aktüerlik sınavlarına ilişkin öneri ve görüşlerini gazetemize anlattı.  

Sektörün ihtiyacını karşılıyor olsa da, aktüerlerin yüksek iş yoğunluğu içinde çalıştığını söyleyen Dr. Fas, “Tabii daha kârlı şirketler, daha kişiselleştirilmiş ürünler, daha ucuz primler ile daha yüksek gelir, hatta daha az hasar istiyorsak daha çok aktüere ihtiyacımız olduğu kesin” ifadesini kullandı. Özellikle hayat dışı branşlarda ürün tasarımı ve kârlılık için; hayat ve emeklilik sigortalarına göre matematiksel altyapıya daha fazla gereksinim duyduğunu vurgulayan Dr. Fas, sözlerine şöyle devam etti: “Diğer yandan toplumumuzun matematiğe yönelik olumsuz bakış açısı ne yazık ki henüz ortaokul sıralarında olgunlaşıyor. Dolayısıyla aktüerlik her ne kadar teknik bir iş olsa da toplumdaki bu yaygın görüş, adayların mesleğin daha az teknik olan taraflarına yönelmesine neden oluyor. Gördüğüm kadarıyla hayat dışı branşlarda ihtiyaç önümüzdeki dönemlerde de sürecek. Bunun nasıl tersine çevirebiliriz? Bana göre bu ancak temel bilimlere yönelik olumlu devlet politikalarıyla ve vakıf üniversitelerinin matematik ve uygulamalı matematik bölümlerinde eğitimi, çok kârlı olmasa da, devam ettirme arzusuyla gerçekleşebilir.” 

Aktüerlik sınavlarının çok zor olduğuna ilişkin eleştirilere de değinen Dr. Genco Fas, “Sınavların başarılamayacak kadar zor olduğunu düşünmüyorum. Hatta sınavlarda zaman zaman soru tekrarlarına ve hatalı sorulara rastlıyoruz. Bu da adayların hem istenilen şekilde test edilmesine hem de sınav çalışmaları boyunca aynı konulara odaklanarak her yönden kendilerini geliştirmelerine engel teşkil ediyor” görüşünü savundu. Sınav sistemine dair bir öneride de bulunan Dr. Fas, “Kapsamlı ve belki klasik sınav şeklinde bir değerlendirme aslında daha donanımlı bir kuşağın yetişmesine imkan tanıyacaktır” dedi. 

10 Eylül 2018

İlgili Haberler

Yazarlar