Oğul Doğa Gökşin

Değişen riskler, yenilenen ürünler

Geçen ay sigorta dünyasında dikkat çeken iki araştırmadan birinde “terör riski” günümüzde yaşanan şiddet olaylarına göre tekrar tanımlanıyor. Diğer araştırma salgın hastalığın toplumda yaratacağı kaosa odaklanıyor. Sigorta şirketlerinin çıkardığı yeni ürünler ise Y kuşağının ihtiyaçlarından ve yaşlanan nüfusun yarattığı riske kadar birçok konuya çözüm buluyor.

Her ay küresel sigorta sektöründe farklı ürünler piyasaya sürülürken araştırma şirketleri de riskleri yeniden tanımlıyor. Güncele en hızlı ayak uyduran sektörlerden biri olan sigortacılıkta yeni risk tanımlarına göre teminatlar değişiyor.

Araştırma şirketleri riskleri yeniden tanımlarken basit sorulardan yola çıkıyor. “Terörden bugün kimler zarar görüyor?” diye soran sigorta brokeri Marsh’ın yayımladığı rapor, terör riskine odaklanıyor. “Terör Riski Sigortaları 2018” başlıklı rapora göre, terörden gelen zararın boyutu değişti. Geçmiş ile günümüzde yaşanan terör olaylarının “karakterleri”nin birbirinden farklı olduğunu aktaran raporda terörün eskiden olduğu gibi mülkü ve insanı hedef almaya devam ettiği ama bununla birlikte işletmelerin itibarını da risk altına aldığı vurgulandı.  

Rapor, terör riski sigortasının değişen terör kavramına göre genişletilmesini öneriyor. Bu kapsamda sigortacıların pro-aktif olarak cevap vermeye, tam koruma için yenilikler yapmaya hazır olması gerektiği belirtiliyor. Yani teminatlar; sinema, restoran veya konser salonu gibi mekanların terör olayları sonrası yaşayacağı itibar zedelenmesi veya işletme zararı gibi risklere karşı da koruma sağlayacak şekilde genişletilmeli. 

SALGIN HASTALIK KAYNAKLI KAOS ENDEKSİ

Geçen ay yayınlanan bir diğer önemli araştırma ise salgın hastalık riskiyle ilgiliydi. Salgın hastalık riski üzerine modellemeler kuran Metabiota’nın Alman reasürans devi Munich Re ve broker devi Marsh ile birlikte ortaklaşa hazırladığı Pathogen Sentiment Index isimli endeksin önemi, salgın hastalık sonrası ortaya çıkması muhtemel olan toplumsal hareketleri hesaplayabilen ilk endeks olması. Böylelikle salgın hastalık durumunda toplumda oluşacak korku ve davranış değişiklikleri tahmin ediliyor. Marsh ve Munich Re, çıkan sonuçlara göre, salgın hastalıklara karşı yeni sigorta çözümleri getirmeyi hedefliyor. 

“Salgın hastalıklar, sosyal anlamda kaosa, ekonomik anlamda krize yol açabilir. Halkın korkusu ve paniği salgın hastalığın negatif etkisini artırabilir” diyen Metabiota CEO’su Bill Rossi, “Şimdiye kadar, bu riskin ölçülmesi zordu. Bu endeks ile sigorta sektörünün risklerin üstesinden gelebilmesini sağlayabileceğiz” sözleriyle hedeflerini anlattı. 

Y KUŞAĞI İÇİN BAVUL SİGORTASI

Yeni sigorta ürünleri, sigorta şirketleri ile mobil uygulamalar arasında kurulan ortaklıklarla birlikte gelişiyor. Dünyada büyük ses getiren sigorta startup’ı Lemonade, oda kiralama platformu Roomi ile ortaklık kurarak bunun son örneği oldu. Yapılan anlaşmaya göre, Roomi üzerinden ev ya da oda kiralayan tatilciler otomatik olarak sigortalanacak. Sigorta sayesinde daha fazla tatilcinin bu uygulamayı tercih etmesi bekleniyor. ‘Bavul’ sigortası şeklinde isimlendirilen sigortadaki teminatlar, sadece tatilcilerin yanında taşıdıkları eşyaları kapsıyor. 

Belki de sektörü en çok ilgilendiren kısmı, iki şirket arasındaki ortaklığın kamuoyu araştırmalarının bir sonucu olması. Y kuşağına ilişkin yapılan son araştırmaların sonuçlarını aktaran Roomi’nin CEO’su Ajay Yadav, “Gençler, taşınmazlara ya da ev eşyalarına daha fazla para harcayan önceki nesillere göre gelirlerinin büyük bir kısmını elektronik eşyalara, seyahate ve giyime harcıyor” dedi. Sonuçta Y jenerasyonu, seyahat ederken maddi değeri yüksek olan eşyaları yanında taşıyor. Bu eşyaların çalınma veya kaybolma riski var. Ortaya çıkan sigorta ihtiyacı, Lemonade ile Roomi arasında bir ortaklıkla sonuçladı.

E-SPOR ETKİNLİKLERİNE SİGORTA

Teknolojiye hızla uyum sağlayan yeni nesil, sigorta sektörü için önemli pazarlar yaratıyor. Bu yeni pazarlardan biri olan e-spor, K&K Insurance Group’un dikkatini çekmiş. Aon PLC’nin bir yan kuruluşu olan sigorta grubu, gelişmekte olan çevrimiçi oyunları içeren sektör için bir sigorta ürünü başlattı. Ürün, e-spor etkinliklerinin olası aksaklıklara karşı korunmasını sağlıyor.   

JAPONYA’DA YAŞLI NÜFUS EV SAHİPLERİNİ ETKİLİYOR

Genç nesil kadar yaşlanan nüfus da sigorta dünyasını yeni ürünler çıkarmaya zorluyor.  2017 ölçümlerine göre, nüfusun yüzde 33’ü 60 yaş ve üstü olan Japonya, dünyadaki en yaşlı nüfusa sahip. Bu istatistik, aynı zamanda toplumsal bir soruna da tekabül ediyor. Ülkede kiracı olarak tek başına yaşayan çok fazla yaşlı insan var. Evde tek başına yaşayan kiracıların ölmesi durumunda ortaya çıkabilecek sorunları çözmesi adına ev sahipleri için yeni bir sigorta ürünü çıkartıldı.   

Sompo Japan Nipponkoa Insurance tarafından piyasaya sürülen sigorta ürünü, kiracının evinde yalnız başına ölmesinden sonra temizlik, eşyaların depolanması, yeni kiracı bulana kadar işletme zararının bir yıl kadar karşılanması, defin gibi işlemleri kapsıyor. 

KÜTÜPHANELER İÇİN BAĞIŞ GÜVENCESİ

New York’ta bir sigorta şirketi tarafından kâr amacı gütmeyen kütüphaneler için sigorta ürünü piyasaya sürüldü. Brownyard Group’un piyasaya sürdüğü ürün kâr amacı gütmeyen kurumlar için de bir fikir ortaya atıyor: Bağış güvencesi. Bu teminatla birlikte kütüphaneye yapılan bağışların azalması durumunda sigorta devreye giriyor ve eksik kısmı tamamlıyor.   

EN YENİ ÜRÜNLER KOOP ETKİNLİĞİNDE

KOOP Fintech Hub tarafından 3 Mayıs’ta Beşiktaş Deniz Müzesi’nde gerçekleştirilen Insure & Innovate Summit’18 konferansında da dünya üzerinde çıkan yeni ve ilginç ürünlerden örnekler verildi. Bunlardan birisi de ABD merkezli sigorta şirketi Trov’un çıkardığı ürün. Buna göre, elektronik eşyalarınız evden çıktıktan sonra otomatik olarak sigortalanıyor. Elektronik eşyaların evin dışında daha fazla risk taşıdığı fikrinden yola çıkarak oluşturulan sigorta ürününde elektronik eşyaların konumu GPS sistemi üzerinden takip ediliyor. Başka bir uygulama ise trafik kazalarından sonra daha hızlı hasar tespitinin yapılmasına yarıyor. 

Cloudsight isimli uygulama, trafik kazası fotoğrafı üzerinden hasar tahmininde bulunabiliyor. 

Ayrıca sigortacılar kimi ürünleriyle hasarı meydana gelmeden durdurmanın peşinde. 

Etkinlikte aktarılan bilgilere göre, geçen yıl İngiltere’de evlerdeki su borularının patlamalarında artış yaşandı. Sigorta şirketleri de hasar meydana gelmeden durdurmak için su borularında sızıntı olup olmadığını takip eden bir uygulamayı kullanmaya başladı. Adas Prevention Protection isimli uygulama, su borularının takibini yapıp patlamadan önce sızıntı varsa alarm veriyor, hangi borunun tamir edilmesi gerektiğini bildiriyor.  

Etkinlikte henüz deneme aşamasında olan, sensörlerle donatılmış bir çorabın tanıtımı yapıldı. Sensörler sayesinde çorabı giyen kişinin yatıp yatmadığı, ne kadar su içtiği dahil sağlık durumu yakından takip ediliyor. Özellikle milyonlarca dolarlık anlaşmalar imzalayan futbolcularda bu çorapların kullanılması bekleniyor.  

29 Haziran 2018

İlgili Haberler

Yazarlar