Oğul Doğa Gökşin

Insurtech yatırımları: Dünyada 3 milyar dolar, Türkiye’de ‘SIFIR’

2018 yılında insurtech yatırımları dünyada 3 milyar dolar seviyesine yükselmişken Türkiye’de hiçbir yatırım yapılmamış olması dikkat çekti. Türkiye’de fintech alanında yapılan yatırım ise son 2 yılda 28.5 milyon dolardan 11.7 milyon dolara düştü.

Türkiye’de erken seviye yatırımcılar için pazar analiz platformu olan Startups.watch, insurtech ve fintech’lerin aldığı yatırımlara ilişkin son 5 yıllık istatistikleri Sigortacı Gazetesi ile paylaştı. İstatistiklere göre, doğrudan sigorta sektörüyle ilgili girişimler 2018 yılında hiçbir yatırım almadı. Uluslararası boyutlu fintech ve tüm alt kırınımlarına yapılan yatırımları takip eden Fintech Global sitesi ise 2018 yılında tüm dünyada insurtech’lere yapılan yatırımları 3 milyar dolar olarak hesapladı. 

Türkiye’de girişimlerin aldığı yatırımları düzenli olarak takip eden ve derleyen tek oluşum olan
Startups.watch, 1984’ten bugüne Türkiye’de 27 tane insurtech’in kurulduğunu, bunların sadece üçünün yatırım aldığını ortaya koyuyor. 

Yatırım alan oluşumlar şöyle: Sigorta pazarı olarak faaliyet gösteren BiSigortacı, sigorta şirketleri için konutların doğal afet riskini ölçen UrbanStat ve risk mühendisliği yazılım olarak Risklator’ü piyasaya süren Smartiks. Bu üç girişimin 2006’dan beri, yaklaşık 12 yıldır aldığı toplam yatırım 2 milyon 670 bin dolar. 

FINTECH’TE DURUM NASIL?

Fintech tarafında ise durum farklı. Özellikle ödeme sistemlerinin yatırımcıların ilgisini çektiği ortaya çıkıyor. 2018 yılında fintech alanında 10 tane startup toplam 11 milyon 739 bin dolar yatırım aldı. Türkiye’de fintech ile insurtech’lere yapılan yatırımlar arasındaki fark ortaya konunca, bunun nedenleri üzerine düşünmek gerektiği ortaya çıkıyor. 

‘INSURTECH ALANINDA PEK BİR ŞEY YAPMADIK’

Son olarak Insurtech Hub lansmanında konuşan Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu, bugüne kadar sigorta sektörü olarak bu konuda pek bir şey yapmadıklarının özeleştirisini verdikten sonra, “Müşterilerin teknoloji sayesinde rahata çok alıştığı bir dönemde biz de ‘insurtech’le bu ihtiyaca karşılık vermeliyiz” ifadesini kullanıyor. Geçen ay da Sigortacı Gazetesi ile söyleşi yapan TSB Genel Başkanı Can Akın Çağlar ise 7 Şubat’ta düzenleyecekleri, kamu kurumları, sigorta şirketleri ve dağıtım kanallarından temsilcilerin katılacağı 5 Yıllık Strateji Çalıştayı’nda özellikle dijitalleşme konusuna değineceklerini belirterek, yeni dönemin ‘insurtech’ler için bir sıçrama ortamı yaratacağına dair ipuçları verdi. Birlik tarafından yapılan tespitler ve 7 Şubat’ta düzenlenecek olan Çalıştay’dan önce sigorta şirketlerinin bugüne kadar genel hatlarıyla neler yaptığına da bakarsak yatırım olmamasına rağmen çeşitli çalışmaların yapıldığını görüyoruz. Genellikle bu çalışmalar şirketlerin kendi bünyesinde gerçekleşiyor.

‘INSURTECH EKOSİSTEMİNİ GELİŞTİRMENİN 2 YOLU VAR’

Sigortacı Gazetesi olarak konuya dair Core Strateji Kurucusu ve Startup.watch’un Kurucu Ortağı İhsan Elgin’e görüşlerini sorduk. Özetle Türkiye’de yapay zekayı ve büyük veriyi kullanarak yeni ürünler ortaya çıkaran insurtech’lerin ilerleyen dönemlerde ortaya çıkacağını ve yatırım alacağını söyleyen Elgin’in açıklamaları şöyle: “Türkiye’deki insurtech sektörü, mevcut rakamlara bakınca hiç iç açıcı gözükmese de yapay zekayı kullanmaya ve büyük veriyi işlemeye başlayan insurtech girişimlerinin ortaya çıkmaya başladığını görüyoruz. Insurtech alanındaki girişimler, özellikle Türkiye’de ölçeklenmesi zor olan yapılar, ama yapay zeka ve büyük veriyi efektif kullanan yerli girişimlerimizin ortaya çıkması ile durumun değişeceğini göreceğiz. Bunun ilk örneği olarak, 2015’te Girişim Fabrikası’ndan pre-seed yatırımı alan Urban Stat girişimi, 2017’de 500 bin dolarlık ikinci yatırımını almıştı. Bunun gibi örnekleri 2019’da, Türkiye’de son 3 yılda yapay zeka ve büyük veriyi kullanarak ürünlerini ticarileştirebilen insurtech girişimleri, ilk veya ikinci yatırımlarını almaya başladığında daha fazla görmeye başlayacağız.”

Bu genel tespitlerden sonra bir başka soru sigortacının gündemine geliyor: Potansiyeli olan girişimcinin, diğer sektörler yerine sigorta sektörünü seçmesini sağlamak, sigortacılığı genç girişimcilerin gözünde cazibe merkezi haline getirmek için neler yapmak gerekiyor? Bu kapsamda yatırımların hızlanması ve gelişmesi için sigorta şirketlerinin neler yapması gerektiğini cevaplayan İhsan Elgin, “Türkiye’de daha fazla insurtech yatırımı görebilmemizin iki yolu var; ya sigorta şirketleri kendi hızlandırma merkezlerini veya kurumsal yatırım sermayelerini kurarak insurtech pazarını girişimci adayları için daha cazip hale getirecek ya da kurum içi girişimcilerin, fikirlerini ve girişimciliğin metotlarını kullanarak kurum içinde büyümelerine destek olacak” dedi. 

Dünyada insurtech pazarının gelişim süreçlerini anlatırken sigorta şirketlerinin üstlendikleri rollerden bahseden Elgin, sigortacıların insurtech’lerin gelişimi adına izleyebileceği ilk yolu şöyle anlattı: “Globalde insurtech startup’larının aldıkları yatırımlarda en azından bir sigorta şirketini veya şirketin girişim sermayesi fonunu yatırımcı olarak görmek mümkün. Yatırımcı olmanın yanı sıra bu sigorta şirketleri kendi startup hızlandırma programları vasıtasıyla veya doğrudan bu girişimlerle işbirliği yoluna gidiyor, ortak ürün geliştirerek veya kaynaklarıyla onları destekleyerek hızla büyümelerine yardımcı oluyor. Türkiye’de de bu yönde adımlar var, ancak henüz kendi programını yürüten veya doğrudan yatırım yapan sigorta şirketi görmek mümkün değil.” 

Insurtech alanının büyümesi için ikinci seçeneğin ise şirketlerin kendi içindeki girişimcileri keşfetmesinden geçtiğini belirten Elgin, şirketlerin kurumiçi girişimcilik projelerini hayata geçirmesi gerektiğini belirtti. “Core Strateji olarak sektördeki şirketlere düzenlediğimiz Kurumiçi Girişimcilik Programları’nda, sigorta şirketlerinde de kendi fikirlerini hayata geçirmeye çalışan yetkin girişimci adayları olduğunu fark ettik” diye söze başlayan Elgin, “Türkiye’deki insurtech sektörünün atılım gösterebilmesi için, sigorta şirketlerinin girişimci kurumlara dönüşerek gerek kurum içindeki gerek kurum dışındaki girişimcilerle birlikte çalışarak insurtech alanında daha aktif rol almaları gerekiyor” ifadesini kullandı. 

Avrupa’da ve ABD’de yapılan startup ekosistemiyle ilgili etkinliklerde insurtech uygulamaları önemli bir yer tutuyor. Bu alanda önümüzdeki yıllarda yapay zekanın öne çıkacağı bekleniyor. Özellikle müşteri kazanımı, müşteriyi elde tutma ve kârlılığı arttırma noktalarında yapay zekaya olmazsa olmaz diye bakıyorlar.

PEKİ, SİGORTA ŞİRKETLERİ BU ALANDA NELER YAPIYOR? 

Türkiye’deki sigorta şirketleri, çeşitli kuluçka ve hızlandırma merkezleri ile yaptıkları işbirlikleri kapsamında yarışmalar düzenleyerek, ister doğrudan sigortacılığa hizmet etsin ister farklı konularda çözümler üretsin, startup’lara destek oluyor. Sigorta şirketleri, buna benzer yarışmalarda dereceye giren kimi startup’lar ile işbirlikleri kurup onların faaliyetlerine devam etmelerini sağlıyor. Sektör, sağlık ile ilişkilendirilmiş startup’larla birlikte çalışıyor. Bunların dışında hayatı kolaylaştıran, trafik kazalarını en aza indirmeye çalışan, görüntülü hasar hesaplaması yapan, sosyal farkındalık yaratan uygulamaları destekliyorlar. Ayrıca tasarruf yaratan, iş süreçlerini hızlandıran uygulamalar daha çok dikkat çekse de sigorta şirketleri, startup ekosistemini işbirliklerine giderek ya da kurum içi çözümler üreterek desteklemeyi tercih ediyor. Dışarıdan sigorta sektörüne girmeye çalışan startup’lardan bazıları da fiyat karşılaştırması yaparak sigortalı adayı ile acente arasında temas kurmaya çalışıyor. 

Konuya farklı bir perspektif sunma amacıyla finans sektörüne yakından bakmakta fayda var. Yine
Startups.watch’un rakamlarına göre, Türkiye’de fintech alanında yapılan yatırımlar o kadar çok olmasa da insurtech gibi 2018 yılını sıfır yatırımla kapatmadı. Geçen yıl Türkiye’de fintech’lere 11.7 milyon dolar yatırım yapıldı. Fintech’lerin yıllara göre aldığı yatırımlar şöyle: 2014 yılında 6 startup 6.6 milyon dolar, 2015 yılında 7 startup 11.3 milyon dolar, 2016 yılında 13 startup 28.5 milyon dolar, 2017 yılında 10 startup 18.5 milyon dolar, 2018 yılında ise 10 startup 11.7 milyon dolar yatırım aldı. 2016 yılında hem yatırım alan fintech sayısı, hem de yatırım miktarı zirve yaptı. Son iki yılda yatırım miktarı, 28.5 milyon dolardan 11.7 milyon dolara kadar düştü. 

DOLAR ETKİSİNİ GÖSTERİYOR

Doların, 2016 yılında ortalama 3 lirayken 2018 yılında ortalama 4.8 liraya yükseldiğini de hatırlatmakta fayda var. Bu da geçen yıl yaşanan ekonomik dalgalanmanın teknoloji yatırımı konusunda şirketleri zorladığını ortaya koyuyor. Türk finans sektörünün genel olarak ekonomik dalgalanmaların olduğu dönemde teknolojik yatırımları azalttığı sonucunu çıkarabiliriz. Peki, hem küreselde hem de Türkiye’de ekonomik krizin yaşandığı 2018 yılında yerelde yapılan yatırımlar düşerken küreseldeki yatırımların katbekat artmış olmasının sebebi nedir? Sorunun cevabı Swiss Re’nin son raporunda…  

SWISS RE: KRİZE ÇÖZÜM INSURTECH 

Farklı konularda düzenli olarak raporlar yayımlayan Swiss Re ise insurtech’i küresel ekonomik krizin çözümü olarak görüyor. Uluslararası reasürans devinin “Küresel Ekonomi ve Sigorta Görünümü 2020” başlıklı raporunda, büyük ekonomilerin beklenmedik şoklara karşı 10 yıl önceye göre daha kırılgan olduğunu vurgulandı. Bu çerçevede sigorta alımını iyileştirmek için yeni teknolojiler ile veri analitiğinin, paramatik sigorta gibi yenilikçi ürünlere entegre edilmesi gerekiyor. Swiss Re’nin önerisi küresel boyutta çoktan uygulanmaya başlamış. Krize karşı çözüm arayan şirketler, Global Fintech’in raporunda da gösterdiği gibi, 2017’de 1.7 milyar dolar olan insurtech yatırımlarını 2018’de 3.2 milyar dolara çıkarmış. Öte yandan girişimciler, sigortanın farklı bir ürün olmasından kaynaklı kimi sorunlar yaşıyor. CB Insights, startup’lar başarısız olmasındaki 5 ana sebebi şöyle sıralıyor: Pazar ihtiyacının olmaması, sermayesiz kalmak, doğru takım arkadaşlarını bulamamak, projenin üstünden gelememek ve fiyatlandırma. Bu sebeple başarısız olmak istemeyen insurtech’lerin sektörün içinden gelmesi gerekiyor.

Oğul Doğa Gökşin
ogul@sigortacigazetesi.com.tr 

26 Şubat 2019

İlgili Haberler

Yazarlar