Okan Utkueri

Insurtech dünyasından haberler

Lemonade’in kısa sürede çok hızlı büyümesi, İtalya’da yaygınlaşan telematik uygulaması ve Apple ile Cisco’nun siber sigorta alanındaki işbirliği… Bu ay Insurtech dünyasındaki dikkat çeken haberleri sizlerle paylaşıyorum.

Sigorta endüstrisi, bir taraftan güncel gündem başlıklarıyla boğuşurken, bir taraftan da Insurtech dalgasını karşılamaya hazırlanıyor.

Insurtech kavramı ve bu çatı altındaki girişimler, uygulamalar, yeni nesil sigortacılık anlayışı gündemi ciddi şekilde meşgul ediyor.

Üzerinde bu kadar çok konuşulan, yazılan, tartışılan Insurtech hakkında elbette farklı görüşler, öngörüler var.

Sigortacılık alanında bu denli bir değişim yaratacak mı, başarı hikayeleri oluşacak mı, yoksa bu çok abartılan bir balon mu?

Bunu elbette zaman gösterecek. Ama gerçek olan; artık somut, rakamsal, elle tutulur gelişmeler hakkında haberler gelmeye başladı. Bu ay, bu haberler arasından dikkat çeken bir kaçını sizinle paylaşmak istedim. 

**

Lemonade hızla ilerliyor

Insurtech dünyasındaki birçok yeni oyuncu mercek altında. Sanırım bunların başında Lemonade geliyor.

Lemonade, şeffaflık prensibi gereği, düzenli olarak sonuçlarını ve gelişmeleri web sitesi üzerinden paylaşıyor.

Eylül 2016 itibarıyla sadece New York eyaletinde konut sigortası alanında faaliyete geçen Lemonade, Nisan 2017 rakamlarıyla %4.2 pazar payına ulaştığını açıkladı.

Daha da önemlisi, ilk defa konut sigortası satın alanların %27’sinin poliçelerini Lemonade’den satın alıyor olması. Yeni müşteriler arasındaki pazar payında, bu alandaki lider şirketlerin önüne geçmiş durumda.

Hala küçük boyutta bir sigorta şirketi konumunda olan Lemonade, birkaç ay gibi kısa süre içerisinde ulaştığı pazar payı, satılan poliçe adedinde yaşanan sürekli büyüme dikkate alındığında, önemli bir oyuncu olmaya ve Insurtech dünyasında bir başarı hikayesi olmaya ciddi aday.

Lemonade cephesinden bir güzel haber de, sosyal sorumluluk alanındaki gelişmeler hakkında geldi. Kuruluş aşamasında, hasarın düşük olması durumunda elde edilen geliri sosyal sorumluluk alanında paylaşacağını açıklayan Lemonade, bu sözünü hayata geçirmeye başladı.

Lemonade, toplanan primlerden hasar, reasürans ve diğer maliyetler düşüldükten sonra kalan tutarın bir bölümünü, oluşan grupların kendi seçecekleri kurumlarla yardım olarak paylaşılmasını sağlıyor.

Bu kısa dönem içerisinde, 21 grubun 14’ü bu geri paylaşıma hak kazandı ve bu sayede toplanan primin %18’i  çeşitli hayır kurumlarıyla bağış olarak paylaşıldı. Bu tutar, Lemonade’in toplam primlerinin %10.2’sinin bağış olarak paylaşılması anlamına geliyor.

Henüz rakam 53.000 ABD Doları seviyesinde olmakla birlikte, havuzun büyümesiyle birlikte bu rakam da ciddi olarak artacak gibi görünüyor.

**

Telematik cihazlar, oto sigortalarında  fark yaratmaya başladı

Oto sigortaları alanındaki telematik cihazlar ve buna yönelik uygulamalar, sanırım Insurtech dünyasındaki en yaygın ve köklü uygulama alanı. Bu alandaki ürünlerin ve uygulamaların artık test aşamasını geçtiğini ve kendini ispat ettiğini söylemek mümkün.

Bu alandaki açık ara pazar lideri ülke İtalya. Bu habere göre, İtalya’da 26 sigorta şirketi telematikle bağlantılı ürünler satıyor ve poliçe sayısı 6.3 milyona ulaşmış durumda. İtalya’da sigortalı özel araçların %19’u telematik ürünlerine sahip.

Telematik cihazlar, teknolojik olarak gelinen nokta, maliyet ve kolaylık sayesinde, çok farklı kullanım alanlarına sahip. Risk seçimi, fiyatlama gibi unsurların yanı sıra, sigortalılarla çok daha etkin ve sık bir iletişim içine girilmesine olanak sağlayan telematik cihazlar, sigorta endüstrisine çok önemli fırsatlar sunuyor.

Bu konudaki bir önemli haber de, ABD pazarından geldi. “Metromile”, telematik ile bağlantılı oto sigortası ürünleri geliştirmek üzere kurulan bir Insurtech girişimi. Şimdiye kadar farklı sigorta şirketleri ile işbirliği içinde çalışan Metromile, elde ettiği başarının ardından, 200 milyon dolarlık yatırım sermayesi aldı ve şu anda bir sigorta şirketi satın almak üzere. Bu işlem, bir Insurtech girişiminin, geleneksel bir sigorta şirketini satın almasına ilk örnek olma özelliğini de taşıyor. Telematik uygulamasının, bir Akdeniz ülkesi olarak bize benzer özellikler taşıyan İtalya’da bu kadar başarıya ulaşmış olması önemli bir işaret. Telematik cihazların, kaza frekansının azaltılması, güvenli sürüş ortamının yaygınlaşması ve risk-prim dengesinin en sağlıklı olarak belirlenmesi konusunda da bizim piyasamız açısından dikkatle incelenmesi gerektiğine inanıyorum.

**

Siber sigorta alanında Apple – Cisco işbirliği

Bir taraftan Insurtech ve dijitalleşmeyi konuşurken, öte yandan da siber riskler, son dönemlerde sigorta dünyasının gündemindeki önemli başlıklardan bir tanesi.

Kurumların ve bireylerin teknoloji bağımlılığının artmasına ve dijital uygulamaların günlük hayatımızla entegre olmasına paralel olarak, siber risklerin yaratacağı zararın boyutu da önemli seviyelere çıkıyor. Bunun doğal sonucu olarak, siber risklere karşı alınan sigorta teminatının kapsamı ve maliyeti de kurumlar için önem taşıyor.

İşte bu noktadan hareketle, iki teknoloji devi, Apple ve Cisco, siber risklere karşı daha düşük primlerle sigorta teminatı sağlanması konusunda işbirliği yapmaya karar verdi.

Bu iki firmanın iddiası, kendilerine ait sistemlerin kullanılması durumunda, çok daha güvenli, siber risklere karşı koruma sağlayan bir alt yapıya sahip olunacağı yönünde. Bu sayede de, siber sigorta teminatı almanın daha kolay ve düşük maliyetli olması hedefleniyor.

Bu denli önemli iki dev şirketin bir araya gelerek, bu alanda işbirliği içerisine girme kararı alması, siber risklerin önemi ve aynı zamanda bu korumayı sağlamanın maliyeti konusundaki hassasiyeti net olarak ortaya koyuyor.

31 Temmuz 2017

İlgili Haberler

Yazarlar