Okan Utkueri

Küresel sigorta sektöründe yeni oyuncu: Amazon

Sektördeki dijital dönüşümün, sigortacıların teknolojik adaptasyonu sayesinde mi, yoksa teknoloji şirketlerinin sigortacı olmaya başlamasıyla mı gerçekleşeceği yoğun bir tartışma konusu. Amazon’un geçmişte sigorta sektörüyle ilgili bazı denemeleri olmuştu ama şimdiki niyeti çok daha ciddi. Çünkü şirket, sigorta profesyonellerini işe alacağını ve bu amaçla yeni bir ekip oluşturacağını duyurdu.

Bir taraftan sigorta şirketleri dijital çağın değişim hızına ayak uydurmaya çalışırken, öte yandan teknoloji şirketleri de sigorta alanına ilgi duymaya başladı.

Sigorta sektöründeki dijital dönüşümün, sigortacıların teknolojik adaptasyonu sayesinde mi, yoksa teknoloji şirketlerinin sigortacı olmaya başlamasıyla mı gerçekleşeceği yoğun olarak tartışılıyor.

Global anlamda sosyal medya ve internet ekosistemine yön veren 4 büyükler de, yani Google (yeni adıyla Alphabet), Facebook, Twitter ve Amazon, sigorta sektörüne yönelik inisiyatifleri zaman zaman devreye sokuyorlar. 

İLK DENEYEN GOOGLE OLDU

Bu 4’lü arasından sigorta sektörüne ilk ilgi duyan Google olmuştu. Bir süre önce yaptığı yatırımlar ve satın alımlarla, özellikle fiyat karşılaştırma konusunda sigortacılık alanına adım atmıştı.

Ama bu süreç içerisinde Google aradığını pek bulamamış görünüyor. Bunun ana sebepleri olarak, Google’ın kendi yoğunluğu içerisinde bu alana odaklanamaması ve gerekli sabrı göstermemesi belirtiliyor.

Bana göre, sigorta sektörünün kendi dinamikleri ve dışarıdan çok basit görünse de, aslında oldukça komplike olan, kendine özgü yapısı bu başarısızlığın etkenleri arasındadır.

AMAZON SİGORTA EKİBİ KURUYOR

Son zamanlarda, bu 4’lü arasından yeni bir oyuncu daha sigorta sektörüne yakınlaşmaya başladı. Bu şirket Amazon.

Amazon’un kurucusu Jeff Bezos, 2017 yılında Forbes tarafından hazırlanan listeye göre, 72.5 milyar USD servetiyle,  dünyanın 3. en zengin kişisi. Amazon, 300 milyonun üzerindeki aktif kullanıcısı ve 136 milyar USD yıllık satış hacmiyle, global e-ticaret sisteminin lideri konumunda.

Amazon’un geçmişte sigorta sektörüyle ilgili bazı denemeleri olmuştu ama, şimdiki niyetinin çok daha ciddi olduğu anlaşılıyor. Bu izlenimi doğuran sebep, LinkedIn üzerinden verdikleri ilanla, sigorta profesyonellerini işe alacaklarını ve bu amaçla yeni bir ekip oluşturacaklarını duyurması.

İlandaki ifadelerden, bu yeni ekibin hedefinin öncelikle Avrupa’daki öncü piyasalar olan İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya olduğu anlaşılıyor. Amaç, bu ülkelerdeki sigorta sektörlerinde yeni çığır açacak, yıkıcı (disruptive) yeniliklere imza atmak.

MÜŞTERİ DENEYİMİNİN GÜCÜ

Özellikle müşteri deneyimi konusuna büyük önem veren Amazon, sunduğu hizmetlerin odağına müşteri ihtiyaçlarını ve beklentilerini koymasıyla ünlü.

Sahip olduğu yaratıcılık, big data yönetimi, operasyonel verimlilik gibi uzmanlık alanlarını, müşteri deneyimi ve hizmet kalitesini maksimum düzeyde tutmak için kullanıyor. 

Amazon logosu da bu amacı simgeliyor.  Logonun altında, a’dan z’ye uzanan turuncu çizgi, her konuda müşterilerin yüzünü güldürme hedefini ifade ediyor.

Bu özelliklerin, sigorta sektöründeki yeni bir oyuncu olarak Amazon’a önemli bir rekabet avantajı sağlayacağı konuşuluyor.

AMAZON ECHO VE ALEXA

E-ticaret platformu konusunda müthiş bir deneyime sahip Amazon, aynı zamanda sahip olduğu TV platformu, müzik ve video kanallarıyla müşterileriyle çok yakın bir iletişim içerisinde.

Sigorta konusunda en ciddi fırsatı, Amazon Echo ve Alexa birlikteliği sağlayacak gibi görünüyor.

Echo, sesli komut sistemiyle çalışan ve birçok farklı hizmeti sunabilen bir sanal asistan. Bu cihaz üzerinden, pizza sipariş etmek, müzik dinlemek, hava durumunu öğrenmek, Uber’den araç çağırmak gibi bir çok işlemin yanı sıra, sigorta konusunda da hizmet alabiliyorsunuz.

Amazon bir süredir ABD piyasasında, Alexa sesli hizmet sistemiyle entegre çalışan, dijital sanal asistan cihazı “Echo” üzerinden sigorta hizmeti de vermeye başladı.

Sigorta şirketleri, Alexa sesli hizmet sistemiyle entegre çalışan servisler sunarak, fiyat alma, ürün detaylarını sorgulama, hasar tutarını öğrenme gibi konularda sanal sistem sayesinde cihaz üzerinden müşterilere direkt yanıt veriyor.

Sonuç olarak; müşterileriyle yenileme ve hasar haricinde temas kurma konusunda çok başarılı olmayan sigorta sektörünün, özellikle güven ve müşteri memnuniyeti konusundaki yaşadığı sıkıntılar sır değil. Bu durum, Amazon tarzındaki, müşteriyle sürekli iletişim kurabilen ve müşteri deneyimine odaklanan şirketler için büyük fırsatlar sunuyor.

Amazon sigorta sektöründeki hedeflerini ne kadar gerçekleştirebilecek, Google gibi hayal kırıklığı mı yaşayacak, yoksa gerçekten sektöre yeni bir soluk getirebilecek mi, göreceğiz.  Avrupa’daki öncelikli hedef pazarlar olan İngiltere, Almanya, Fransa, İtalya ve İspanya’daki gelişmeleri izlemekte fayda var.

OKAN UTKUERİ: okanutkueri@gmail.com

 

 

4 Aralık 2017

İlgili Haberler

Yazarlar