Oğul Doğa Gökşin

Tahkim’e itiraz 16 bin arttı; hepsi trafik branşından

Sigorta Tahkim Komisyonu'na 2015'te toplam 26 bin kadar başvuru yapılırken 2016'da başvuru sayısı 42 bine yükseldi. Bu 16 binlik artışa dair en önemli nokta ise itirazların hemen hemen hepsinin trafik branşında gerçekleşmesi oldu. 2015 yılında 23 bin 421 olan trafik branşına ilişkin başvuru sayısı yaklaşık olarak 16 bin yükselerek 2016'da 39 bin 707'ye yükseldi.

Sigorta Tahkim Komisyonu 2016 Faaliyet raporunu yayımladı. Komisyondan yapılan açıklamaya göre, sigortacılık yapan kuruluşlarla uyuşmazlığa düşen kişilere mahkemelere kıyasla basit, hızlı ve daha düşük maliyetli bir seçenek sunmak amacıyla Sigortacılık Kanunu ile kurulan Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılan başvuru adedi 2015 yılına göre geçen yıl yüzde 61,40 artarak 42 bin 29’a ulaştı.

TÜZEL KİŞİLERDE BİR YILDA %3’LÜK ARTIŞ

Başvuru sahiplerinin hukuki niteliğine göre dağılımı hesaplandığında başvuruların 2016 yılında %29’unun tüzel kişiler tarafından %70’nin ise gerçek kişiler tarafından yapıldığı ortaya çıktı. 2015 yılında yaklaşık olarak %26’sının tüzel kişi olduğu düşünüldüğünde bu kategorideki %3’lük bir artış dikkati çekti.

HAKEM SAYISINDA 7 YILDA %69’LUK ARTIŞ

Hakem sayılarının da aktarıldığı raporda 2009 yılında 100 hakem görev yapmışken 2016 yılına gelindiğinde hakem sayısı 169’a çıktı. Bu da 7 yılda %69’luk bir artış olarak kayda geçti. 2012’den 2013 yılına geçilirken hakem sayısı 148’den 118’e düşerek 30 kişi azalmıştı.

PAZAR PAYININ %25’İ İKİ SİGORTACININ

Sigorta Tahkim Kurulu’na üye olan 51 kuruluş arasında ana branş bazında prim üretimlerine dair yapılan 2016 hesaplamalarında 2 sigorta şirketinin pazar payının %25’ine sahip olması bir diğer dikkati çeken nokta oldu. Allianz Sigorta %14 ile birinci sırada yer alırken Anadolu Sigorta %11 ile ikinci sırada kendini gösterdi.

GEÇEN YILA GÖRE 16 BİN FAZLA BAŞVURU

Başvuruların branş bazında dağılımında büyük bir değişiklik yaşanmadı. 2015 yılında hayat branşında yapılan başvuru oranı %1.36 olarak ölçülürken 2016 yılında bu oran, hemen hemen yarı yarıya, %0.72’ye kadar düştü. Öte yandan 2015’te toplam 26 bin kadar başvuru yapılırken 2016’da başvuru sayısı 42 bine yükseldi. Bu 16 bin artışa dair en önemli nokta hepsinin trafik branşında gerçekleşmesi. 2015 yılında 23 bin 421 olan başvuru sayısı yaklaşık olarak 16 bin yükselerek 2016’da 39 bin 707’ye yükseldi. Aynı zamanda trafik branşında yapılan başvurunun diğer poliçelere göre oranı bir senede %6 artarak %80’e yükseldi.

BAŞVURULARIN İÇERİKLERİNE GÖRE DAĞILIMINDA %6’LIK OYNAMA

Raporda başvurular “Tazminatın ödenmemesi” ve “Tazminatın eksik ödenmesi” gibi içeriklerine göre dağılımı da hesaplandı. “Tazminatın ödenmemesi” 2015’ten 2016’ya geçildiğinde toplam başvuruya göre %6 artarak %17 olarak hesaplandı. Sayı olarak bakıldığında ise tazminatın eksik ödenmesine dair yapılan başvuru sayısı 3 bin iken yaklaşık 2 katına çıkarak 7 bin 400’e yükseldi.

HAKEM KARARLARI NASILDI, NE OLDU?

2015’ten 2016’ya geçerken başvuru sayısının 16 bin yükseldiği raporda, hakem kararlarına ilişkin dağılımda da dikkati çeken rakamlar ortaya çıktı. Başvuruda belirtilen talebin kabulü 2015 yılında %28 oranında seyrederken 2016’da %36’ya çıktı. Böylelikle 9 binden fazla başvuru kabul edildi. Böylece itirazların 3’te birinden fazlasının haklı bulunduğu ortaya çıktı. Buna karşın talebin reddi %50’nin üzerinde çıkmaya devam etti. Başvuruda belirtilen talebin kısmen kabulü %14’ten 11’e düştü.

ORTALAMA ÇÖZÜM SÜRESİ 44 DÜŞTÜ

Tahkime yapılan başvuruların ardından bir önceki sene ortalama 63 günde çözüm bulunurken geçen sene ortalama 44 günde çözüm bulundu.

Raporun tamamına ulaşmak için tıklayınız


* ogul@sigortacigazetesi.com.tr

 

28 Eylül 2017

İlgili Haberler

Yazarlar