Timuçin Alpay

Tüketiciler için en kısa hak arama yolu “Sigorta Tahkim Komisyonu”

Sigorta Tahkim Komisyonu’na yapılan başvuruların sayısına baktığımızda; artık sigorta tüketicilerinin haklarını en kısa sürede alabilmek için ticaret/sulh ve asliye hukuk mahkemeleri yerine Sigorta Tahkim Komisyonu’na başvurmayı tercih ettiği görülmektedir.
Örneğin, 2015 yılında STK’ya yapılan başvuru için açılan dava dosyası sayısı 26 bin 39, 2016 yılında 42 bin, 2017 yılının ilk altı ayında ise yaklaşık 35 bin. Bu sayının yıl sonunda 80 bin civarında olacağı tahmin edilmektedir.
Başvuru sayılarını belirtmekteki amacımız; hukuk sistemini yermek değil, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 30’uncu maddesi kapsamında kurulan, sigortalı ile sigortacının haklarını koruma altına alan, tarafların haklarını dört ayda teslim eden bir sistemi anlatabilmektir.
Zaten normalde iki üç yıl süren ticari davaların 15 Temmuz olayından sonra ortaya çıkan hâkim yetersizliği nedeniyle neredeyse süresiz bir duruma düşmesi ile, tüketiciler için en fazla dört ayda çözüm üreten Sigorta Tahkim Komisyonu hak arama yolunda öncelikli bir sistem haline gelmiştir.
Kısaca tekrarlayalım ki, Sigorta Tahkim Komisyonu, sigorta ettiren veya sigortadan menfaat sağlayan kişiler ile sigorta tahkim sistemine üye sigorta kuruluşları arasındaki sigorta sözleşmesinden kaynaklanan uyuşmazlıkların, bu alanda uzmanlaşmış hakemler tarafından basit, süratli ve adil bir biçimde çözülmesi amacını gütmektedir.
O halde konuya biraz uzak kalanlar için Sigorta Tahkim Komisyonu için kısa bilgiler verelim:
Sigorta Tahkim Komisyonu Nedir?
Sigorta Tahkim Komisyonu, 5684 sayılı Sigortacılık Kanunu’nun 30’uncu maddesiyle, sigorta ettiren veya sigorta sözleşmesinden menfaat sağlayan kişiler ile riski üstlenen taraf arasında sigorta sözleşmesinden doğan uyuşmazlıkların çözümü amacıyla Sigorta ve Reasürans Şirketleri Birliği nezdinde kurulmuştur.
Komisyon, bir Müsteşarlık temsilcisi, iki Birlik temsilcisi, bir tüketici derneği temsilcisi ile Müsteşarlıkça belirlenen bir akademisyen hukukçu temsilcinin katılımı ile oluşmuştur.

Sigorta Tahkim Komisyonu Çalışmalarını Nasıl Yürütür?
Sigorta Tahkim Komisyonu, çalışmalarını, Komisyon üyelerinden oluşan Komisyon Başkanlığı ile Başkanlığa bağlı görev yapan Komisyon müdürü, Komisyon müdür yardımcısı, sigorta raportörleri ve diğer yardımcı personel eliyle yürütür. Komisyona yapılan başvurular öncelikle raportörler tarafından incelenir ve bu aşamada çözümlenemeyen başvurular, Komisyon tarafından bağımsız sigorta hakemlerine iletilir.

Bu noktada özellikle vurgulamak isteriz ki, hakemler ülkemizin en yetkin en deneyimli sigortacı, akademisyen ve hukukçulardan (kısmen sınav ile) seçildiği için verilen kararlar tarafların hak ve menfaatlerine halel getirmeden tesis edilmiş adil kararlardır.

Sigorta Tahkim Komisyonu’na Kimler Başvuruda Bulunabilir?
Sigorta ettiren veya sigortadan menfaat sağlayan kişiler, üye sigorta kuruluşlarıyla yaşadıkları sigorta sözleşmesinden kaynaklanan uyuşmazlıkların çözümü için Komisyon’a başvurabilir. Bu kapsamda, sigorta sözleşmesinden doğan bir uyuşmazlığa istinaden üye sigorta kuruluşuna başvurmuş, ancak talebi karşılanmamış olan sigortalı, sigorta ettiren ya da sigorta sözleşmesi ile menfaattar olarak belirlenmiş gerçek ve tüzel kişilerin Komisyon’a başvuru yapmaları mümkündür. Ancak başvurunuzun Komisyon tarafından ele alınabilmesi için uyuşmazlığın mahkemeye, Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne veya Hukuk Muhakemeleri Kanunu çerçevesinde tahkime intikal etmiş olmaması gerekmektedir.

Sigorta Tahkim Komisyonu’na Hangi Konularda Başvuruda Bulunulabilir?
Komisyon’a üye bir sigorta kuruluşu ile aranızdaki sigorta sözleşmesinden kaynaklanan uyuşmazlıklar ve Güvence Hesabı’na karşı ileri sürülen talepleriniz için başvuruda bulunmanız mümkündür.
Ancak Komisyona başvuruda bulunmadan önce mutlaka talebinize ilişkin olarak ilgili sigorta kuruluşuna yazılı olarak başvurmanız gerekmektedir. İlgili kuruluş talebinize olumsuz cevap vermişse veya 15 iş günü içerisinde cevap vermemişse Komisyon’a başvuru yapabilirsiniz.

29 Haziran 2017

İlgili Haberler

AvivaSA’dan Türkiye’nin 10 yılı araştırması: %67, çocuklarının geleceğine garanti istiyor

AvivaSA, 10. yıl iletişim çalışmaları kapsamında “Türkiye’nin 10 Yılı” araştırması ile geçmiş ve gelecek 10 yıla ışık tuttu. Araştırmaya katılanların %67'si gelecek 10 yıl içinde “çocuklarının geleceklerini garanti altına almanın” ilk tercihleri olduğunu belirtti. Geçmiş 10 yıla ilişkin “Ah Keşke!” denen şey ise, en yüksek oranda (%34) “Keşke boş zamanlarımı daha dolu dolu geçirseydim” oldu. Araştırmada ayrıca, son 10 yıl içinde, Türkçe pop şarkısı ve şarkıcısı, Türk filmi, Türk dizisi, Türk sinema ve tiyatro oyuncusu ve Türk sporcusu gibi alanlarda, Türk insanının en başarılı bulduğu isimlere de yer verildi. Tarkan, Kenan İmirzalıoğlu, Arda Turan, Ali Sunal isimleri ve Recep İvedik filmi ile Diriliş Ertuğrul dizileri ilk sırada yer aldı.

“Dünyanın yarısının kullandığı işletim sistemindeki güvenlik açıklarına dair rapor trende unutulur ve…”

Lloyd’s ve Cyence tarafından yayımlanan siber risk raporunda siber saldırıların mevcut sonuçlarını daha iyi anlamak için iki senaryo üzerinden ilerleniyor. İki senaryo da, siber saldırılara karşı alınan önlemleri sağlamlaştırabilmek için analistlerin hayal güçlerinin bir ürünü. Oldukça ilginç olan bir senaryoya göre, bir siber güvenlik analisti, içinde küresel piyasanın yarısı tarafından kullanılan bir işletim sisteminin güvenlik açıklarına dair raporu trende unutuyor. Bu rapor “derin web” üzerinden satışa çıkarılıyor. Birisi de sistemdeki açıkları kullanarak maddi kazanç sağlamak amacıyla raporu satın alınıyor.

Yazarlar