Sema Tüfekçiler

Ünlü olmak ünlemi!

Andy Warhol’un 50 yıl önce söylemiş olduğu o unutulmaz sözü bilirsiniz: “Herkes bir gün 15 dakikalığına ünlü olacak.” Yaşasaydı ve bugünü görseydi, ne kadar da haklı olduğunu anlayacak idi. İnsanlık tarihinin başlangıcından beri şöhret olmanın cazibesi hep yüksek olmuştur. Dikkat çekmek, göz önünde olmak, alkışlanmak, beğenilmek, takdir edilmek insanın egosunu okşayan ve kendini değerli hissettiren önemli motivasyonlardır.

İnsan kendine bir hedef belirlerken maddi veya manevi kazançlarını göz önünde bulunduran, buna göre önceliklerini belirleyen, stratejiler üretebilen bir varlıktır. Kendilerine ünlü olmak gibi bir hedef koyanlar elbette öncelikle bu hedefin kendilerine getireceği kazançların peşinde ve çoğu zaman da, özellikle günümüzde, bu hedefler daha çok maddi hedeflere indirgenmiş durumdadır. Ama lütfen itiraf edelim, hiçbir maddi beklentimiz olmasa dahi, sosyal medyada almış olduğunuz “Like“ sayısı sizi mutlu etmiyor mu?

Amerika gibi toplumlarda pazarlama stratejileriyle, arkalarına moda ve televizyon sektörünü de alarak hiçbir yeteneği olmamasına rağmen bir dönemliğine de olsa ünlü olabilen bir yığın profil bulunmaktadır.

Bunlar sanal dünya fenomenleri de olabiliyorlar. Ülkemiz insanının sağduyusuna her zaman inanmış ve güvenmişimdir. Kimi takdir edip ünlü yapacağına, kimi bir süreliğine çerez olarak çıtlatıp eğlencelik olarak kullanacağına dair güçlü bir sezgisi olduğuna inanıyorum.

Günümüzde yapılan şarkı yarışmalarına katılan profiller tabii ki gerçek sanat ışıklarının yanında gelip geçici gündelik bir gösteriden ibaret olarak kalıyor. Gerçek bir disiplin, çok çalışma, sorumluluk, özveri ve yetenek gerektiren ünlü olma işi sanıldığı kadar kolay değil aslında. Madonna kendisi ile yapılan bir söyleşide “nasıl bu kadar başarılı oldunuz” sorusuna “çünkü çok fazla çalışıyorum” diye cevap vermiş. Sanırım günümüzde YouTube’da, moda programlarında, dizilerde ünlü olma peşinde olan kişilerin unuttuğu şöyle bir gerçek var; ünlü olmak aslında bedeli çok ağır bir yükümlülük. Hadi belli bir dönem için bir şekilde ünlü olundu diyelim, bir de bunun sürdürülebilir olması gibi önemli bir mesele var.

Teknoloji ve internet yoluyla bir şeyler yapmaya çalışan gençlerin bazıları aslında sadece ellerinin altında olan internet ve sosyal medya platformlarını kolayca kullanıp yeteneklerini sergileme ve izlenme rekorları kırma peşindeler. Belki de “ünlü” olmaktan çok “görünür” olmak ana amaçları, değerli kılınmak, değerli hissetmek, show peşinde ve kısa süreliğine de olsa dikkat çekmek, popüler olmak hepsinin en büyük hedefi. Ancak maalesef ünlü olmaya giden kısa ve kestirme bir yol yok. Bu yol kısa olduğunda ise düşüşü de kısa yoldan ve acı verici oluyor ne yazık ki!

Ünlü olmaya giden yoldaki motivasyonlar zengin olmak, güçlü olmak, ayrıcalıklı olmak, dokunulmaz olmak gibi çok çeşitli şekillerde olsa da, şu bir gerçek ki ünlü olmak bedeli o kadar da hafif olmayan, sadece skandallar ve polemikler yaratarak elde tutulabilecek basit bir şey değildir. Ayrıca günümüz gençlerinin saplantılı bir şekilde peşinden koştuğu kadar da cazibeli bir şey değil.

Görüntünün bu kadar pompalandığı bir çağda elbette iç zenginliği öne çıkarmak, ondan beslenmek, zarf kadar mazrufu da güzel kılmak ve özgün bir birey olmak ve bu şekilde çıktılar yaratabilmek çok fazla çaba gerektiren bir durum, ama işte zaten kalıcı olmak, iz bırakmak, etkili olmak ve örnek olmak da gerçekten bu çabaların birer sonucu değil mi?

Sizce de bunca emeğe, çabaya, sorumluluğa değmez mi?


SEMA Tüfekçiler
sematufekciler@gmail.com

2 Şubat 2018

İlgili Haberler

Yazarlar