2019’da liderliği yakalayan kasko salgının yaşandığı 2020’de zorlanacak

 2019’da liderliği yakalayan kasko salgının yaşandığı 2020’de zorlanacak

Sektörün 2019’da ulaştığı teknik kâr 7 milyar 746 milyon lira oldu. Teknik kâr rakamlarında 1 milyar 866 milyon lira ile liderliği yakalayan kaskonun 2020 yılında salgın nedeniyle kâr liderliği farklı bir seyir izleyebilir.

 

2019 yılını teknik kâr rakamlarını liderlikle kapatan kasko, 2020 yılına damga vuran koronavirüs salgınının ardından yıl sonunda bir sürprizle karşılaşabilir. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) sigorta sektörünün 2019 sonunda elde ettiği teknik kâr rakamlarını açıkladı. 2019 sonunda sektörün konsolide kâr zarar hesabına göre toplam kârı 7 milyar 746 milyon lira olarak gerçekleşti. Toplam teknik kârın 5 milyar 26 milyon lirası hayat dışından gelirken 2 milyar 251 milyon lirası ise hayat branşından geldi. 2018’de hayat dışı branşta toplam teknik kâr 5 milyar 105 milyon liraydı.

2019’DA KASKO BİRİNCİLİĞİ BIRAKMADI

Sektörün 2019 yıl sonu rakamlarında en çok teknik kâr elde ettiği kara araçları, yani bilinen adıyla kasko branşı oldu. Söz konusu branş yıl sonu 1 milyar 866 milyon lira teknik kâr ve %19.8’lik kâr oranı ile birinciliğini korudu. 2018 yıl sonu rakamına göre 1 milyar 562 milyon liralık ciddi bir kâr farkıyla her 100 liralık primin 19.8 lirası kâr olarak kayıtlara geçti. 2020 yıl sonu rakamlarında ise bu durum farklı bir seyir izleyebilir. Koronavirüs salgının ülkemizde görülmeye başlamasından itibaren çeşitli önlemler alındı. Vaka sayısının artışını engellemek ve toplum sağlığını korumak amacıyla işyerleri çalışmalarını durdurdu veya evden çalışma sistemine geçti. Hem iş yoğunluğunun azalması hem de salgının yayılmasını engellemek için ‘EvdeKal’ çağrılarına uyan vatandaşlar özel araçlarını kullanmaya da ara verdiler. Şehirler arası yolculuğa da kısıtlama getirilmesi ile trafik yoğunluğu giderek azaldı. Bu durum göz önünde bulundurulduğunda 2020 yıl sonu rakamlarında araç sigortalarındaki taleplerde azalma eğilimi görülebilir.

Kaskoyu takip eden branş ise 1 milyar 231 milyon lira ve %51.9 oranında teknik kâr ile kaza branşı oldu. Hastalık-sağlık branşı ise %12.3 oran ile 1 milyar 28 milyon teknik kâr üreterek 2018’e göre artış yaşadı. Hastalık- sağlık branşının ardından en çok teknik kâr yazılan branş 835 milyon lira ile yangın ve doğal afetler oldu. Genel zararlar branşında ise 2019 yıl sonunda %8.9 oran ile 523 milyon lira teknik kâr yazıldı. Nakliyat branşında ise her 100 liralık primden 31.6 lira kâr olarak kayıtlara geçerken toplam 300 milyon teknik kâr elde edildi. 

GENEL SORUMLULUKTA 259 MİLYON LİRA ZARAR

2019 sonunda teknik kâr yazan branşların yanı sıra yılı zararla kapatan branşlar da oldu. En fazla zarar eden 752 milyon lira ile kara araçları sorumluluk branşı oldu. 2018 yıl sonunda ise bu rakam 561 milyon liraydı. 2019 yıl sonu teknik kâr rakamlarında en çok dikkat çeken branş işveren mali sorumluluk ve meslek sorumluluk sigortasının da içinde bulunduğu genel sorumluluk branşı oldu. Söz konusu branşta 2018 yıl sonunda 24 milyon lira teknik kâr elde edilirken 2019 yıl sonunda ise branşta, 259 milyon lira zarar edildi. 2019’da bir önceki seneye göre zarar eden branş her 100 liralık primden 15.1 liralık zarar yazdı. Zarar yazılan diğer branşlar ise 22 milyon lira ile su araçları ve 12 milyon lira zarar ile hava araçları branşı olarak kayıtlara geçti.

 

* 2018 yılında ‘Raylı Araçlar’ branşında prim üretimi olmadığı için kâr/zarar oranı %0 gözütmektedir. Zarar önceki yıllardan gelen kuyruktaki  hasarı göstermektedir.


TSB BAŞKANI VE GÜNEŞ SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ ATİLLA BENLİ: COVID-19, kuvvetli sermaye yapısının sektör açısından önemini gösterdi

“COVID-19 salgını, kuvvetli sermaye yapısının sigortacılık sektörü açısından ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi” diyen TSB Başkanı ve Güneş Sigorta Genel Müdürü Atilla Benli, sigorta sektörünün gerek doğal afetler gerekse bu tarz beklenmedik durumlara her zaman dirençli bir pozisyonda bulunması gerektiğini hatırlattı.

Teknik kâr verileri ile ilgili değerlendirmelerini paylaşan TSB Başkanı ve Güneş Sigorta Genel Müdürü Atilla Benli, “Türk sigortacılık sektöründe 2018’de hayat dışı sigorta branşlarında 47,7 milyar lira, hayat grubu sigorta dallarında ise 6,9 milyar lira prim üretimi gerçekleştirdi. 2019 yılında ise hayat dışı prim üretimi % 21,4 artarak 57,8 milyar liraya, hayat grubu prim üretimi ise %64 artarak 11,3 milyar liraya yükseldi. Sigorta sektöründe yüksek prim üretimi, her zaman yüksek kârlılık anlamına gelmeyebiliyor. Prim üretimindeki önemli artış sonrası, sektörde kârlılık sonuçları daha merakla beklenir hale geldi. Yaklaşık 7,7 milyar liralık bir teknik kârlılık ile 2019 yılını geride bıraktık” dedi.

Olumu geçen 2019 yılının ardından sektörün öz sermayelerini daha da kuvvetlendirmelerini beklediklerini söyleyen Benli “COVID-19 salgını, kuvvetli sermaye yapısının sigortacılık sektörü açısından ne kadar önemli olduğunu bir kez daha gösterdi. Sektörün gerek doğal afetler gerekse bu tarz beklenmedik durumlara her zaman dirençli bir pozisyonda bulunması gerekiyor” diye konuştu.

‘SEKTÖR YATIRIMLARDAN OLUMLU ETKİLENDİ’

“2019 yılının özellikle ilk yarısında faizlerin nispeten yüksek olması nedeniyle sektörün yatırım gelirlerinden olumlu etkilendiğini görüyoruz. Ancak kârlılığın daha büyük kısmı asıl sigortacılık faaliyetinden gelen teknik kârlılıktan besleniyor. Teknik kârlılık artışını anlamak için de branş bazlı bir değerlendirme yapmak gerekir. 2019 yılında sektör prim üretiminin %83,6’sını üreten hayat dışı alanı, toplam teknik kârlılığın da yaklaşık %70’ini elde etti. Hayat dışında teknik kârlılık 2018 yılına göre %54’lük bir artışla 3,3 milyar liradan yaklaşık 5 milyar liraya yükseldi” diyen Benli açıklamalarına şöyle devam etti: “Kaza branşı 1,2 milyar lira, hastalık/sağlık branşı 1 milyar lira ve kasko 1,8 milyar liralık kâr ile hayat dışında kârlılıkta öne çıkan branşlar oldu. Yangın ve doğal afet branşı 835 milyon lira, genel zararlar branşı da 523 milyon lira kâr elde ederek, 2019 yılında kârlılığa yüksek katkı sağlayan diğer branşlar oldular.”

‘TEKNİK ZARAR YAPISI 2019’DA DA DEVAM ETTİ’

Benli, 2019 sonunda zarar eden branşlar hakkında şunları söyledi: “Sektörün kronik bir sorunu olan sorumluluk branşlarındaki teknik zarar yapısının, 2019 yılında da devam ettiğini görüyoruz. 2018 yılında 561 milyon lira teknik zarar eden kara araçları sorumluluk branşı, 2019 yılında da 752 milyon lira teknik zararla yılı kapadı. Aynı tablo genel sorumluluk branşı için de geçerli. 2018 yılında 24 milyon lira teknik kâr elde eden genel sorumluluk branşı 2019’da 259 milyon lira teknik zarar verdi.

Sorumluluk branşlarının bu olumsuz etkisine karşın, hayat dışı branşının 2019’u yüksek kârlılıkla kapattığını görüyoruz. Bu kârlılığı açıklayan hasar prim oranının hayat dışı alanında %78,8’den %70,2’ye düşmüş olması da önemli bir gelişme. Bu değişimde, kaza branşında brüt hasar prim oranının %17,6’dan %12,5’e; kaskoda %83’den %67’ye; yangın ve doğal afetler branşında %57,4’den %37,2’ye ve genel zararlar branşında da %44,6’dan %38,7’ye düşmesinin etkisi büyük.” Hayat branşı ile ilgili de yorumlarda bulunan Benli, “Hayat ve emeklilik branşları da hayat dışında olduğu gibi 2019’u çok başarılı kapattı. 2019 yılında sektör prim üretiminin %16,4’ünü üreten hayat branşı, toplam teknik kârlılığında yaklaşık %30’unu elde etti. Hayatta teknik kârlılık 2018’e göre %60’lık bir artışla 1,4 milyar liradan yaklaşık 2,2 milyar liraya yükseldi. Bu kâr artışını, hasar prim oranındaki iyileşmeden de görüyoruz” şeklinde konuştu.

‘KASKODA TEKNİK KÂR 5’E KATLANDI’

Kasko branşında 2018 yılında 304 milyon lira olan teknik kârın 2019 yılında yaklaşık 1,86 milyar liraya yükselmesinin çok önemli olduğuna değinen Benli, “2019 yılı teknik kâr sonuçlarında en çarpıcı değişimin kaskoda yaşandığını gördük. Kaskonun dışında kaza, hastalık/sağlık, yangın ve doğal afet branşı ile genel zararlar branşında da yüksek düzeyli teknik kâr elde edildiğini ifade etmiştim. Ancak, bu branşların 2018 teknik kârları ile kıyaslandığında 2019 yılındaki kâr değişiminin belirli sınırlarda kaldığını görüyoruz. Kaskonun teknik kâr değişimi ise 2018’e göre %513’lük bir artış olarak gerçekleşti” dedi. “2018 yılında 7,84 milyar lira düzeyinde olan kasko prim düzeyi, 2019 yılında 9,4 milyar liraya çıktı. Ancak 2018 yılında 5,88 milyon olan kasko poliçe sayısının 2019 yılında 5,67 milyona düştüğünü görüyoruz. Kaba bir hesapla, poliçe başına ortalama prim, %24,6’lık bir artışla 1.332 liradan 1.659 liraya çıkmış oldu” diyen Benli, hasar tarafı ile ilgili de yorumlarda bulundu. Benli, “Hasar tarafına bakacak olursak, 2018 yılında yaklaşık 6 milyar lira olan brüt ödenen hasar düzeyi, 2019 yılında 5,67 milyar liraya geriledi. Bu gerilemenin arkasındaki en önemli nedenler arasında, kaza tespit tutanak sayısının %7 azalması ve kaza ihbar sayılarının azalması ile hasar dosyalarının %25 düşmesidir. Hızdan kaynaklı kazaların önlenmesi amacıyla Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından başlatılan “Ortalama Hız Tespit Sistemi”nin kazalardaki bu düşüşte etkili olduğunu görüyoruz. Kısaca, prim üretimde yaşanan önemli bir artış, buna karşın hasar ödemelerindeki düşüş sonucu kasko branşında teknik kârın oluştuğunu görüyoruz” ifadelerini kullandı. Benli, “Oto branşlarında hasarların %65’lik kısmının yedek parça maliyetlerinden kaynaklandığı ve yedek parçanın büyük bir kısmının da ithal olduğu düşünülecek olursa, ani kur artışlarının sektörün hasar maliyetlerini artırma potansiyelinin olduğunu söylemek yanlış olmaz” açıklamalarında bulundu. COVID-19 salgının yol açtığı ekonomik etkinin, tüm gelişmekte olan ülke paralarının dolara karşı değer kaybını tetiklediğine değinen Benli, “Ekonomi yönetimimiz kurdaki istikrara yönelik önemli adımlar atıyor. Piyasalarda “V” yönlü bir büyümenin fiyatlandığını görüyoruz. Dolayısıyla, bir iki ay içinde yaşanacak normalleşme sinyalleri sonrası döviz kurunun da yavaş yavaş eski seviyelerine döneceğini düşünüyorum. Bu şekilde yaşanacak geçici bir değişimin kur üzerinden maliyetleri kalıcı olarak etkilemesi muhtemel gözükmüyor. Hasar ihbarlarında da azalma var. Ancak, yaz ayları ile birlikte sosyal hayatın yavaş yavaş normalleşmesi, hasar ihbarlarında artışı da beraberinde getirebilir” diye konuştu.

‘SALGINLA MÜCADELE KÂRLILIĞI OLUMSUZ ETKİLEYECEK’

Benli, Koronavirüs salgınının teknik kârlılık üzerindeki etkisi hakkında şunları söyledi: “Sektör 2019 yılını teknik kârlılık açısından olumlu bir tablo ile geride bırakınca, 2020 yılı beklentileri de çok olumluydu. 2019 ikinci yarısı ile birlikte ekonomide yaşanan yeniden dengelenme sürecini de bu olumlu beklentileri perçinledi. Bu beklentiler paralelinde, Ocak ayında prim üretimi %33,4; Şubat ayında ise %29,7 artış gösterdi. Sektör, yüksek büyüme rakamları ile 2020 yılına çok iyi bir giriş yaptı. Ancak, COVID-19 salgını bütün sektörleri etkilediği gibi sigorta sektörünü de etkilemekte. Ülkemizde özel sağlık ve tamamlayıcı sağlık sigortalımız sadece yaklaşık %15’inin poliçelerinde salgın hastalık teminatı olmasına karşın, şirketlerimiz, dayanışma ruhuna katkıda bulunmak adına, teminata dahil olmadığı ve bu risk için bir prim alınmamış olduğu halde, jest ödemesi olarak özel sağlık sigortası ve tamamlayıcı sağlık sigortası poliçelerinde COVID-19 tedavisini teminat kapsamına aldılar. Sigorta sektörü, bu hamlesiyle salgınla mücadelede elini taşın altına koyduğunu gösterdi. Ancak bu fedakarlığın şirketlerin kârlılığı üzerinde etkisi kaçınılmaz.” Açıklamalarına Güneş Sigorta verileri ile devam eden Benli, “2019 yılı Güneş Sigorta açısından çok pozitif bir yıl oldu. 2018’deki 1,9 milyar liralık prim üretimimizi yaklaşık 2,3 milyar liraya çıkardık. 2019 itibarıyla, 2018’e göre kârlılığımızı yaklaşık 10 kat artırarak 123 milyon 559 bin lira kârlılıkla ülke ekonomisine katkıda bulunmaya devam ettik. Kârımızı artırmanın arkasında yatan gerçeklere bakacak olursak; 2019 başında başladığımız şirket organizasyon şeması ve acente/banka dağıtım kanalı yapılanmamızı kısa sürede tamamlayarak, çağın gereklerine uygun dinamik iş yapış anlayışını benimsedik. Teknik ve aktüeryal tarafa daha fazla odaklanarak, analitik düşünme tarzını temel noktaya koyup, riski daha doğru analiz eder hale geldik. Oto tarifemizi revize ederek, dinamik/sayısal tabanlı tarife sistemini benimsedik. Teknik/hasar gibi servislerimizi merkezileştirerek, dağıtım kanallarımıza ve müşterilerimize daha hızlı ve kaliteli hizmet verilmesini sağladık ve verimliliği artırdık. Bir branşa odaklanmak yerine tüm branşlarda dengeli büyüme stratejisini benimseyerek, her alanda ürün sunan, her branşta aktif olan bir şirket olma yolunda tüm adımlarımızı attık” dedi. Benli, COVID-19’un sektöre olacak etkilerini şöyle yorumladı: COVID-19’un sigorta sektörüne muhtemel etkileriyle ilgili bazı değerlendirmeler yapabiliyoruz. Genel olarak hayat dışı branşlarında hasar taleplerinde düşüşler görüyoruz. Bunun yanında özellikle Nisan ayındaki yenileme poliçelerinde ve yeni işlerde de düşüşler var. İktisadi aktivitenin ve sosyal etkileşimin azaldığı bu dönemde bu hareketler çok normal. Elbette dünya örneklerine paralel şekilde, sosyal ve iktisadi hayatın yavaşlatılması ile birlikte nakliyat, seyahat sigortaları, uçak tekne, uçak mali mesuliyet gibi sigortalarında daha yüksek etki beklemek yanlış olmaz.”

‘EN ÇOK ETKİLENECEK BRANŞLARDAN BİRİ DE KASKO’

Benli açıklamalarını şöyle noktaladı: “COVID-19 sebebiyle en çok etkilenen branşlardan birinin de kasko ve trafik sigortası gibi bireysel ürünler olacağını düşünüyorum. Kasko poliçesine olan talebin Mart ayının ortasından itibaren azalmaya başladığını görüyoruz. Koronavirüs için alınan evde kalma tedbirleri dolayısıyla araçların trafiğe çıkamayacak olması, poliçe yaptırma süreçlerini öteleyebiliyor ve primlerin dolayısıyla da sigorta şirketi gelirlerinin düşmesine yol açıyor.

Durgunluk sürecinin sonunda insanların harcamalarında güven unsurunun yerine gelmesi ile birlikte sigorta satın almaya daha sıcak bakacaklarını düşünüyorum. Biz sigortacılara düşen görev ise, sigortanın lüks bir ürün olmadığını ve sigortanın toplum açısından vazgeçilmez bir ürün olduğunu büyük bir motivasyonla anlatmaya devam etmektir.”


DOĞA SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ COŞKUN GÖLPINAR: Koronavirüs fiyat rekabetini gündeme getirdi

“2020 yılında özellikle COVID-19 etkisi sebebiyle sigortalılık oranlarının ciddi düşüş göstermesi sebebiyle fiyat rekabeti çok daha fazla gündeme geldi” diyen Doğa Sigorta Genel Müdürü Coşkun Gölpınar, fiyatlarda da önemli bir düşüş yaşandığına dikkat çekti.

Açıklanan 2019 yıl sonu teknik kâr rakamları ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Doğa Sigorta Genel Müdürü Coşkun Gölpınar, “Biliyorsunuz açıklanan teknik kârın içerisinde teknik kâra aktarılabilen yatırım gelirlerinin etkisi çok büyük ve bu yatırım gelirlerinin de etkisi ile 2019 yılında sektör kâr elde etmiş oldu. Yani 2019 yılında mali gelirin yüksek olması sektör sonuçlarına da olumlu yansıdı. Ancak bunun sürdürülebilir olmasının ancak pure (salt) teknik sonuçların olumlu olması ile mümkün olabileceği unutulmamalı” şeklinde konuştu.

2018’de 5 milyar 105 milyon lira olan teknik kâr 2019’da 7 milyar 746 milyon lira oldu. Gölpınar konuyla ilgili, “2019 yılında mali gelirlerin yüksek olmasının bu artışta önemli bir payı olduğunu söyleyebiliriz. Ama salt teknik sonuçlarda da gözle görülür bir düzelme söz konusu; bunda bir önceki senede yaşanan sıkıntılı süreçte kur kaynaklı artan maliyetlerin gecikmeli de olsa bir nebze fiyatlara yansıtılmasının etkisini görüyoruz” açıklamalarında bulundu.

“Yoğun fiyat rekabeti olan kasko branşında sektörün 2019 yılında fiyatlama ve maliyetler konusunda doğru hamleler yapmış olmasının yanında teknik olmayan bölümden aktarılan yatırım gelirlerinin de bu kârda önemli etkisi bulunuyor” diyen Gölpınar, “Ancak 2020 yılında özellikle COVID-19 etkisi sebebiyle sigortalılık oranlarının ciddi düşüş göstermesi sebebiyle fiyat rekabeti çok daha fazla gündeme geldi ve fiyatlarda da önemli bir azalma görüldü. Diğer yandan kur atışı ve yedek parça tedarik sıkıntıları sebebiyle hasar maliyetlerinde önemli bir yükselme görüldü. Hasar ihbarları belirli bir dönem için düşüş gösteriyor olsa da hayat normal akışına döndüğünde bu oranların artış göstermesi kaçınılmaz. Ancak özellikle pazar payı kaybetmemek adına yapılan düşük fiyatlamaların olumsuz etkilerinin önümüzdeki dönemde görülmesi bekleniyor” ifadelerini kullandı.

‘2020’DE OLUMSUZ YANSIMALAR OLACAK’

Salgının sektörün teknik kâr sonuçlarına olacak etkisi ile ilgili de tahminlerde bulunan Gölpınar, “Sigortalılık oranlarının düşmesi, pazar payını korumak, nakit akış dengesini sağlamak veya benzer sebeplerle tüm branşlarda acımasız bir fiyat rekabeti yaşanmakta olup, bunun 2020 sonuçlarına olumsuz yansımaları bekleniyor” diye konuştu. Gölpınar, Doğa Sigorta özelinde 2019 sonuçlarını şöyle değerlendirdi: “Şirketimiz özelinde salt teknik tarafta da ciddi iyileşmeler yaşandı. Genel olarak bileşik rasyoda %10’dan fazla iyileşmeler gözlemledik. Özellikle kasko ve yangın tarafında bu iyileşmeler daha da yüksek oranda gerçekleşti. Ayrıca mali tarafta da elde ettiğimiz yüksek yatırım gelirleri de kârlılığımıza önemli ölçüde katkı sundu.” 2020’nin Mart ayı itibarıyla poliçe yenilemelerinde azalma başladığını ve Nisan 2020’de bu azalışın devam ettiğine dikkat çeken Gölpınar, sözlerini şöyle sonlandırdı: “Bu azalmanın; oto-dışı branşlarda bazı işyerlerinin kapalı olması sebebiyle poliçe yenilemelerini yapmaması, oto branşlarında ise evden çıkılmaması sebebiyle riskin olmadığını düşünen halkımızın bu dönemde yenilemelerini bekletmesi olduğunu söyleyebiliriz. COVID-19’un atlatılması sonrasında bu poliçelerinin bir kısmının yenilemesinin yapılması beklenmekte olup, bir kısmının ise yenilenmeyeceğini söylemek mümkün.”


KORU SİGORTA YÖNETİM KURULU ÜYESİ VE ÜRÜN YÖNETİMİ VE HASAR GENEL MÜDÜR YARDIMCISI KASIM YILMAZ: Kasko branşı 2019’daki kârını 2020‘de elde edemeyecek

2019 teknik kâr sonuçlarında şirketlerin en çok kâr elde ettiği branş olan kasko branşı ile ilgili Koru Sigorta Yönetim Kurulu Üyesi ve Ürün Yönetimi ve Hasar Genel Müdür Yardımcısı Kasım Yılmaz faizlerin düşük seyretmesi ve primlerdeki düşüş nedeniyle kasko branşında 2019 yılında elde edilen kârların 2020 yılında elde edilemeyeceği görüşünde olduğunu belirtti.

Sigorta sektörünün 2019’a 2018 yılında yaşanan döviz artışını yarattığı ekonomik daralmanın gölgesinde girmesine rağmen bir önceki yıla göre %26,7, reelde ise %13,3 büyüme gösterdiğini söyleyen Koru Sigorta Yönetim Kurulu Üyesi ve Ürün Yönetimi ve Hasar Genel Müdür Yardımcısı Kasım Yılmaz, “Sektör, prim üretimindeki büyümeyi ağırlıklı olarak oto sigortaları, sağlık sigortaları ve hayat sigortalarından elde ederken, teknik kârdaki artış ağırlıklı olarak kasko sigortalarından sağlandı. Sağlık branşında, tamamlayıcı sağlık sigortasının sigortalılar nezdinde karşılık bulması ile sigortalı sayısında ve primde artış yaşandı. Şirketler, döviz kurlarındaki artıştan ötürü maliyetlerindeki artışları dengelemeye çalışırken, devletin döviz kurlarını dengelemek için artırmış olduğu faiz oranları, sektörün mali kâr elde etmesini sağladı. Mali taraftan elde edilen kârların da teknik tarafa aktarılması ile teknik kârda artış yaşandığı görülüyor” dedi.

‘TEK HANELİ FAİZ ORANI MALİ GELİRLERİ ETKİLEYECEK’

Kasko branşı ile ilgili de görüşlerini aktaran Yılmaz, “2019’da, kasko poliçeleri bir önceki yıla göre %4 azalış göstermesine rağmen ortalama primlerin %25 oranında artması ve hasar frekanslarındaki düşüşün etkisi ile ödenen hasarların artış göstermemesi, bu branşta teknik kâr elde edilmesini sağladı. Aynı zamanda faizlerdeki artışın etkisi ile elde edilen mali kârdan bu branşın aldığı payın artması ile teknik rakam bir önceki yıla göre artış gösterdi” diye konuştu.

2020 yılındaki faiz oranlarını hatırlatarak yorumlarda bulunan Yılmaz, “2019’da yüksek faiz oranları ile mali gelir elde eden sektör, 2019’un ikinci yarısından itibaren düşmeye başlayan ve nitekim 2020 yılında tek haneye inen faiz oranları nedeniyle yüksek mali kârlar elde edemeyecek. 2020’de, mali gelirler bir önceki yıl gibi olamayacağından şirketlerin sigortacılıktan teknik kâr etmesi önem kazanıyor” ifadelerini kullandı. Yılmaz, koronavirüsün sektör üzerindeki etkilerini şöyle yorumladı: “2019’da düşen poliçe sayısına nazaran ortalama primdeki artış, kaskoda kâr elde edilmesine katkı sağladı. 2020’de ise hasar frekansı düşük seyretmesi nedeniyle kâr elde edilen kasko branşının aynı zamanda nakit akışı sağlamasından dolayı, trafik branşı ruhsatını iptal ettiren veya piyasaya yeni girmiş ancak oto branşında sadece kasko ruhsatı olan şirketlerin bu branşta rekabetçi oldukları gözlendi. Ayrıca, dünya çapında etkili olan koronavirüsün ülkemizde de hayatı durdurması nedeniyle sigortalıların poliçe yaptırmaktan kaçınmamasının önüne geçmek ve poliçe yenilemelerini kaçırmak istemeyen şirketlerin kasko primlerini düşürdüğü görülüyor. Sigortalıların virüs nedeniyle evden çıkmamaları nedeniyle hasar frekansında düşüş yaşanacağı bekleniyor ancak yedek parça ithalatının durması ve dövizdeki artış nedeniyle parça maliyetlerinin artması, faizlerin düşük seyretmesi ve en önemlisi primlerdeki düşüş nedeniyle kasko branşında 2019 yılında elde edilen kârların 2020 yılında elde edilemeyeceği görüşündeyiz.”

‘COVID-19’DAN SİGORTA SEKTÖRÜ DE PAYINI ALACAK’

Şirketlerin risk seçim kriterlerinin 2020’de daha da önem kazandığına değinen Yılmaz, “Faizlerin tek haneye indiği 2020 yılında, sigortacılıktan teknik kâr elde edilmesi ve genel giderlerin kontrol altında tutulması gerekecek. Salgınla mücadele kapsamında, evden çalışma sisteminin az da olsa genel giderlere olumlu katkısı olacak. Virüsün etkisi ile durma noktasına gelen ekonomik hayattan sigorta sektörü de payını alacak olup oto, nakliyat, mühendislik ve özellikle seyahat sağlık poliçelerinde ciddi düşüşler yaşanacak. Poliçe adetlerine paralel olarak hasar frekansında da düşüş yaşanacak olması teknik anlamda denge unsuru olacak olmasına rağmen virüsün etkisinin 2 aydan fazla sürmesi halinde sigortalıları poliçelerini yaptırmakta isteksizliğe itebileceğinden yüksek mali gelir elde edemeyecek sigorta şirketlerinden planlamasını iyi yapamayanları sıkıntıya sokabilecek” şeklinde konuştu. Yılmaz, sözlerini şöyle noktaladı: “2019 yılında prim üretimindeki en yüksek pay trafik sigortalarından gelmekte olup aynı zamanda nakit girişi sağlayan trafik sigortalarında teknik zarar eden şirketlerin mali gelirlerini mevzuat sebebiyle diğer branşlarına aktarmaları ile hasar frekansı düşük olan kasko ve kaza branşlarında yüksek teknik kârların açıklandığı görülüyor. Kasko ve yangın poliçelerinde yeni iş dışında yenilemelerde de düşüş oldu. 2020 yılında da virüs sebebiyle sigortalıların ekonomik gerekçeler ile poliçelerini yenilememe eğiliminde olacağı göz önüne alındığında yenileme açısından 2020 yılının 2019 yılından daha zor geçeceği düşüncesindeyiz.”

Avatar

Esra Nur Mocu

esra@sigortacigazetesi.com.tr

İlginizi Çekebilir