Timuçin Alpay

Bir kuzudan üç post çıkarmak!!!

MESLEKİ toplantılarda konu edilen önemli bir hususu sigortacı/hasarcı meslektaşlarımla paylaşmak istedim. Sigorta Bilgi Merkezi ve Tramer kurulmadan önce oto (kasko-trafik-İMM) hasarlarında aracın tam ziya kabul edilerek hasar ödenmesi halinde;
a-) Bir kayıt ve bilgi merkezleri olmadığından onarımı mümkün olmayan hatta hurda değeri bile bulunmayan araçlar daha doğrusu ruhsatı sovtajcı/hurdacılar tarafından satın alınır.
b-) Dört jantı ve motor şasesi numara bölümleri kalmış hurdalar çıkma parçalar ile onarılmış gibi gösterilir.
c-) Aslında onarım yapılmadan ısmarlama çalıntı yöntemi ile bu araçlara hurda aracın motor şase numaraları çakılır ya da bu bölümler çalınan araç üzerinde değiştirilir.
d-) Çalınan araçlar hurda aracın ruhsatı ile sigortacılar tarafından sigorta edilir ve araçlar oto piyasasında rahatlıkla el değiştirirdi.
Anlatım uzun oldu ama kısaca olay şu: Dört lastiği kalmış araçların ruhsat kaydı sovtaj adı altında hurdacılara satılır ve çalınan bir araç ruhsat bilgilerine göre (change) uydurulurdu. Hurda satışından hasarını minimize eden şirketin bu uygulaması, ısmarlama çalınma ile başka bir sigorta şirketinin kasko zararı olarak sigorta sektörüne yansırdı.
Bu yasa dışı uygulamadan sovtaj/hurdacılar bir kuzudan iki post çıkarmış olurdu. Ama şimdi Sigorta Bilgi Merkezi’nin kayıt sistemine hatta Tramer’in sıkı takibine rağmen öyle bir uygulama var ki bir kuzudan 2 değil 3 post çıkarılmakta, sigorta sektörü adeta yolunması gereken kaz olarak kullanılmaktadır.

ÖRNEK OLAY VE KUZU POSTU

Ahmet Bey otomobili ile trafikte seyir ederken arkasından gelen Mehmet Bey %100 kusur ile önündeki araca çarpar. Ahmet Bey’in kaskosu bulunmaktadır. Mehmet Bey’in de trafik sigortası, İMM teminatlı kaskosu bulunmaktadır.
1- Ahmet Bey kasko sigortacısına başvurur. Hasar ihbarı yapmasına karşın aracını serviste bir gün bekleterek eksper gelmedi bahanesi ile oradan alır ve kendi tayin ettiği ekspere tespit yaptırır.
2- On beş gün bekledikten sonra adli yargıya giderek tam ziya olması gereken aracı için kısmi zarar talebinde bulunur.
3- Sigorta şirketinden 75.000 lira değerindeki araç için 50.000 lira kısmi hasar talep edilir.
4- Sigorta şirketi tüm belgeleri eksiksiz olan hasar talebinde zararı azaltmak için tam ziya yolunu seçer ve hasarı minimize eder. Ancak kasko sigortalısı kısmi hasar yazılmak koşulu ile sigortacının önerdiği hasar miktarını kabul eder.
5- Sigortacı rücu hakkı olduğu için tramer kaydına tam ziya kaydı koymadığı ve kısmi hasar şeklinde kayıtlarına geçtiği için zarar gören hem kaskodan hasarını alır hem de karşı aracın trafik sigortacısına ya da kasko – İmm kapsamında müracaat ederek değer kaybı zararı alır.
6- Ahmet Bey kaskodan tazminatını alır, değer kaybını alır, aracı çıkma parçalar ile onarımı yaptırıp oto piyasasında güzel bir fiyata satar.
İşte size bir kuzudan ÜÇ POST çıkarma yöntemi.
Şimdi bazı hukukçu ve hasarcı arkadaşlarımız diyecek ki, “Ama sigorta şirketi kendisine gösterilmeyen ve ekspertiz yapma imkanı olmayan aracın zararını neden ödesin?” Zaten şirketler de aynen öyle yapıyor. Talebi ödemiyor. İşin püf noktası da burada. Sebepsiz zenginleşme ve haksız kazanç peşinde olan bazı kişi ve gruplar konuyu adli yargıya taşıyıp mevzuatta ve yasalardaki bazı boşluklardan yararlanarak bir kuzudan üç post çıkarmayı başarıyor.
Önümüzdeki sayıda bu tür taleplerin neden kesin olarak reddedilemediğini ve nasıl yasal boşluklar olduğunu tek tek sıralayarak uyarmaya devam edeceğiz.

 

1 Ekim 2019

İlgili Haberler

Yazarlar