Eksperlikte ‘resmi tanım’ ihtiyacı

Uluslararası Otomobil Eksperleri Federasyonu (FIEA) Genel Kurulu’nda sektörün önemli aktörleri bir araya geldi. Kurulda yazılı bir eksperlik tanımının yapılmasının hatalı ve yanlış uygulamaların önüne geçeceği, müşteri memnuniyetini artıracağı vurgusu yapıldı.

Uluslararası Otomobil Eksperleri Federasyonu (FIEA) Genel Kurulu İstanbul Conrad Otel’de gerçekleşti. Yoğun katılımın olduğu ve gün boyu süren etkinliğin açılış konuşmalarını TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Ülken, TOBB SEİK Başkanı Ahmet Nedim Erdem, FIEA Başkanı Xavier Romero ve Hazine ve Maliye Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı
Dr. Ahmet Genç yaptı. 

EKSPERTİZİN TANIMI NET OLARAK YAPILMALI

Etkiliğin ilk konuşmasını TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Hakan Ülken gerçekleştirdi. Taban ücret tarifesini hayat geçirdiklerini ve eksperliği ülkede anlattıklarını belirten Ülken, “Eksperlik tanımının net bir şekilde yapılması gerekiyor” dedi. Ülken, Eksper Rapor Sistemi’nin tek noktadan yönetilecek şekilde kurgulanması ihtiyacı olduğunu da söyledi. Ülken’in ardından kürsüye çıkan TOBB SEİK Başkanı Ahmet Nedim Erdem FIEA’ya üye olduklarını ifade ederek, “Tüm dünyada üretim de dijital ortam da insansızlaşıyor. Bilgi, tecrübe ve güvene dayalı insan faktörünü işimizde kullanmalıyız. Hasar süreçlerinin her aşamasında insan bulunmalıdır” diye konuştu. Eksperlik mesleğinin kanunla koruma altında olduğunu belirten Erdem, “Ekspertizin tanımının net yapılması gerekmektedir ve yazılı kuralların oluşturulması gerekiyor” dedi. 

İKİNCİ NESİL REFORMLAR YAPMAK GEREKİYOR

Hazine ve Maliye Bakanlığı Müsteşar Yardımcısı Dr. Ahmet Genç, sigortacılıkta birçok kurul ve komisyonun 2007 yılı sonrasında kurulduğunu hatırlattı. “Üzerinden 10 yıldan fazla zaman geçti ve artık ikinci nesil reformlar yapmak gerekli. Gözetim ve denetim altyapısının yeniden kurulması gerekiyor. Artık büyümeye odaklanmalıyız” diyen Genç, sözlerini şöyle sürdürdü: “Eksperlikte yeni bir yönetmelik yapılması ve 2012 yılında değişen kategorilerin yürürlüğe konup aşama kaydedilmesi düşüncesi var. Eksperliği sektörün büyümesi için bir mekanizma olarak kullanabilmeliyiz.” 

‘FIEA ÜYELER İLE İŞBİRLİĞİ İÇİNDE OLMALI’

FIEA Başkanı Xavier Romero yaptığı konuşmada federasyonun hedeflerinin; eksperler arası işbirliğini güçlendirmek ve kazalara neden olan mekanik sorunlara yönelik çalışmaları yoğunlaştırmak olduğunu söyledi. “Mesleki yeterliliği sağlayabilmek için dijital öğrenim platformu oluşturduk” diyen Romero, üyelerin teknik gelişmelerden haberdar olabilmesi için FIEA ile işbirliği içinde olması gerektiğini belirtti. 

FIEA / UPEX Belçika Temsilcisi M. Emeric Rezsohazy ise kara yolları ve yol güvenliği denetiminin bölgesel yönetimde olduğu Belçika hakkında açıklamalar yaptı. Belçika’da sigortalılar için 400, kaçakçılık teftişi için 250 eksper bulunduğunu söyleyen Rezsohazy, 1982’den beri görevde olan Informex’in Avrupa’da tüm ekspertiz sürecini yürüttüğünü belirtti. 

SBM’DEN BÜYÜK PROJELER YOLDA

Öğleden sonraki panelde söz alan Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi (SBM) Genel Müdürü Murat Hakseven, 2018’de önemli projeleri gerçekleştirdiklerini belirterek, “Oluşturduğumuz Veri Olgunluk Projesi ile güvenli hatların oluşturulmasını sağladık, Alacak sigortası ise bizi öne çıkaran projelerden biri oldu. SBM-Bulut (S-Cloud) ile acente ve eksperlerin ortak çalıştığı projenin lansmanını Temmuz ayında yapacağız” dedi. Eksper raporlarıyla ilgili gelişmeleri aktaran SBM Sigortacılık Çözüm Geliştirme Direktörü Erkan Şen, “Eksper atama işlemlerini e-devlet üzerinden yapılabilmesi için çalışmalar yapıyoruz. Süreçler tamamlandığı zaman Eksper Yaşam Döngüsü ile en kısa sürede dijital ortama taşımayı amaçlıyoruz” şeklinde konuştu. Sigorta Bilgi ve Gözetim Merkezi Sigorta Sahteciliklerini Engelleme Bürosu Direktörü Salih Taşyon ise sigorta sahteciliğinin nitelikli dolandırıcılık olduğunu, bunun önüne geçebilmek için siber suçlar ve organize suçlar büroları ile ortak çalışmalar yürüttüklerini söyledi.

‘EKSPER KÖPRÜ GÖREVİ GÖRÜR’

Ekspertiz süreçleri ile ilgili olarak hazırladıkları kapsamlı bir araştırmanın sonuçlarını açıklayan Başkent Üniversitesi Ticari Bilimler Fakültesi Dekan Yardımcısı Doç. Dr. Erdem Kırkbeşoğlu, hasar ve iş yükü üzerine konuştu. Kırkbeşoğlu, “Hasar anı eksperin köprü görevi gördüğü, sigorta sektörünün en hassas olduğu süreçtir. İş yükünün ise adedi değil nasıl sonlandığı ve kalitesi önemlidir” diye konuştu. 

Mini onarım süreçlerinden bahseden RS Servis Yönetim Kurulu Başkanı Ünal Ünaldı, mini onarım sürecinin 6 mikro hizmetten oluştuğunu ifade etti. Ünaldı, “Standardizasyon ile ilgili sorunlar var. Sigortacının, eksperin, herkesin ihtiyacı var fakat sağlanamıyor” dedi.

Kurul’da son olarak Larbi Ekspertiz Genel Müdürü Firas Larbi, araba anahtarının hafızasındaki bilgilerin korunması hizmeti üzerine bir sunum gerçekleştirdi. Sunumda Mercedes Benz Türkiye ekibinin gerçekleştirdiği sunularda araçların güvenlik ve hasar onarım süreçleri anlatıldı. 

22 Temmuz 2019

İlgili Haberler

Yazarlar