Timuçin Alpay

Otobüs yangınları!!!

DEĞERLİ meslektaşlarım, bir süre önce bu köşede “Fabrika Yangınları” başlığı altında son bir yılda yanan fabrikaları yazmıştım. Bu konuda gerek telefon ile gerek ise e-posta yolu ile çok sayıda geri dönüşler aldım. Sorulan soruların en başında “Fabrikaların ekonomik krize bağlı olarak kasten yakılıp yakılmadığı” geliyordu. Gerçekten de yazının yayımlandığı 27 Temmuz 2018 tarihine göre son bir yılda 71 fabrika yanmıştı. Bu dikkat çekici bir sayı. Çünkü yanan fabrikalar ülkemizin tanınmış markalarının ürünlerini üreten firmalardı. İşin ilginci fabrika yangınları aynı hızla devam ediyor. Ben artık istatistiklere bakmaktan vazgeçtim.
Son zamanlara ise fabrika yangınlarına yeni bir yangın daha eklendi. OTOBÜS YANGINLARI. Üstelik artık yüzler ile ifade edilen fabrika yangınlarında yaşamını kaybeden Suriyeli 3 işçinin dışında ölen ve yararlanan kimse yok iken otobüs yangınlarında 10’un üzerinde insan yanarak yaşamını kaybederken çok sayıda insanımız da yanarak ağır biçimde yaralandılar.
Alev alıp yanmasına karşın işletmenin ya da otomobil gibi araç maliklerinin bilgisinde kalan basına yansımayan çok sayıda ARAÇ yanma olayını da ayrıca biz sigortacı olarak biliyoruz. Basına yansıyan haberlere göre son 15 günde 6 otobüs yanmış.
2 Ağustos: Balıkesir-Edremit yolunda tanınmış bir otobüs firmasına ait otobüste çıkan yangında 5 kişi yanarak öldü 13 kişi yaralandı.
3 Ağustos: Manisa Kırkağaç’ta adı basında olumlu ve sık duyulan firmaya ait otobüs yandı ve demir yığınına döndü.
4 Ağustos: İzmir’den İstanbul’a sefer yapan basında adı çok sık duyulan ve verdiği hizmetleri çok eleştirilen firmaya ait otobüs yandı ve pert total oldu.
6 Ağustos: Yatağan-Milas karayolunda turistleri taşıyan otobüs motor kısmından alev aldı içindeki yolcular son anda kurtarıldı. Otobüs hurdaya döndü.
9 Ağustos: Mersin Tarsus’ta basında adı çok sık duyulan ve verdiği hizmetleri çok eleştirilen firmaya ait otobüs yandı ve pert total oldu.
Yanan otobüslerin firmalarına, markalarına, üretim yerlerine ve yanış şekillerine baktığımızda sigortacı (hasarcı) olarak aklımıza onlarca soru geliyor. Adli Bilirkişi ve Hasar uzmanı olarak son yirmi yılda çok sayıda aracın yanması ile ilgili olarak değerli akademisyen hocalarımız ile birlikte raporlar hazırladık. Özellikle İstanbul Teknik Üniversitesi Makine Fakültesi laboratuvarlarında çok titiz çalışma ile yangın nedenleri gerçeğe en yakın ve objektif olarak tespit edilebilmektedir.

TESPİTLERİMİZE GÖRE OTOBÜSLER NEDEN YANIYOR?
1- Elektrik ve kablo sistemlerinde üretim hatası
2- Yakıt sistemlerinde üretim hatası
3- Ucuz ve kayıt dışı yakıt kullanımı
4- Otobüslerin ısıtma sistemlerinde yapılan hatalı değişiklikler
5- Yangın alarm sistemlerinin motor dışında başka noktada olmaması
6- Genel bakım ve onarımların yetkili firmalar dışında tamircilere yaptırılması
7- Bakım onarım masraflarının yükselmesi nedeni ile periyodik bakım süreçlerinin atlanılması
8- Otobüs motorları 24V elektrik üretebilecek kapasitede olmasına karşın çok sayıda ısıtıcı, tv ve benzeri cihazın eklenmesi
9- Yangın söndürme sistemleri ve çok sayıda yolcuyu bir anda tahliye edecek kapı sistemlerinin bulunmaması
10- Ekonomik ömrünü doldurmuş ve uzun saatler yolcu taşımasına uygun olmayan otobüslerin bayram ya da turizm sezonlarında yeniden servise alınması. Kısaca metal yorgunu olan araçların ağır taşıma programlarına geri döndürülmesi
11- Sürücü hataları

29 Ağustos 2019

İlgili Haberler

Yazarlar