Türk insurtech girişimleri yurtdışına açılıyor

Yaşanan ekonomik yavaşlamanın yatırım eksikliği anlamına geldiğini, ancak önümüzdeki birkaç yıl içinde önemli bir iyileşme yaşanabileceğini dile getiren Insurtech Hub Genel Müdürü Andrew Warburton, “Önümüzdeki dönemde, Türk insurtech çözümlerini diğer büyük dış pazarlara da ihraç etmeyi planlıyoruz” diye konuştu.

Rekabetin gittikçe sertleştiği sigorta sektöründe başarılı olmak isteyen şirketler için verimlilik her zamankinden daha da önemli bir hale gelmiş durumda. Şirketlerin verimliliğini ya da müşterilerle olan ilişkilerini iyileştirmelerinin anahtarı ise Türkiye’de de etkinliğini oldukça artıran insurtech girişimleri. Insurtech kuluçka programlarına da ev sahipliği yapan Yıldız Teknik Üniversitesi ile ortak çalışmalar yapan Insurtech Hub, sigorta sektörüne yön veren fikirlere sahip startup’ları destekliyor. Türkiye’deki insurtech’in geldiği noktayı Insurtech Hub Genel Müdürü Andrew Warburton’a sorduk.

Sektörde sıkça duyduğumuz insurtech hakkında bilgi verir misiniz?

Insurtech, sigorta ve teknoloji kelimelerinin birleşimidir ve sigorta şirketleri tarafından kullanılan geleneksel yöntemleri değiştirebilecek çok sayıda çözüm sağlayabilir. Bu çözümlerin çoğu işletme maliyetlerini düşürecek, dağıtımı ve müşteri deneyimlerini artıracaktır. Insurtech’te baskın olarak kullanılan üç teknoloji türü yapay zeka (AI), nesnelerin interneti (IOT) ve blockchain’dir.

AI, datalardaki eğilimleri belirlemek için dijital verileri kullanır. AI sigorta şirketleri için çok faydalı olacak. AI için en belirgin kullanımlar; dolandırıcılığı tespit etmek (özellikle motor ve sağlık branşlarında), müşterilerin özelleştirilmiş fiyatlandırma ve taleplerin ele alınmasına olanak tanımak için bireysel riskleri ve kârlılıklarını anlamak, poliçeleri iptal ederken analiz ederek müşterilerin elde tutma durumunu müşteri sadakatini artırmak ve satışları belirlemek için büyük verileri kullanmak ve çapraz satış fırsatları yakalamak. AI ve makine öğrenmesi, pahalı çağrı merkezlerinin yerini alabilen, müşterilerin sigorta şirketleriyle daha hızlı etkileşimde bulunmalarına yardımcı olacak ve müşterilere çevrimiçi poliçe başvuru formlarını doldurmalarına yardımcı olabilecek sohbetlerin arkasındaki ana motorlardır. AI, motorlu sigorta talepleri sürecinde de kullanılabilir, hasarlı bir arabanın fotoğrafını veya videosunu analiz edebilir ve bir zarar ayarlayıcısı kullanmadan bu hasarın değerini tahmin edebilir.

 

IOT MÜŞTERİLER İÇİN BÜYÜK KOLAYLIK

IoT, müşteriler adına ek hizmetler sağlayan indirilebilir uygulamalar için insurtech alanında yaygın olarak kullanılıyor. Sigorta şirketleri müşterileriyle dijital yollarla ve doğrudan etkileşimde bulunmak istiyor ve bu doğrultuda IoT uygulamalarının sadakati, yeni ürünleri, talep işlemlerini ve poliçe bilgilerini teşvik eden geniş kullanım yelpazesi sigorta şirketlerinin çalışmalarına yardımcı oluyor. Blockchain’in sektörde kesinlikle büyük bir etkisi olacak. Sigorta şirketlerinin dijital olarak akıllı sözleşmeler yapmalarını ve özellikle sahtekarlıkla mücadelede veri paylaşımlarında kullanılacak. 

 

Dünya çapındaki insurtech yatırımlarını ve ortak girişimlerini nasıl değerlendiriyorsunuz?

2018 eylül ayına kadar, dünya genelinde yaklaşık 1.500’den fazla insurtech şirketine 25 milyar dolar civarında finansman sağlandı. Bunun çoğu, Girişim Sermayesi  fonundan geliyor. Paranın %75’i yalnızca ABD’den gelirken, ardından %15’i Avrupa’dan geliyor. Bu fonun çoğu fintech fonlarından gelmekle birlikte, giderek artan sayıda insurtech Girişim Sermayesi fonu da bulunuyor. Ne yazık ki, Türkiye’deki insurtech girişimlerine yatırım yapılan bir para akışı olmuyor, ancak bu Insurtech Hub’ın gelişimi için kendine belirlediği temel önceliklerden biridir. Türkiye’deki büyük Girişim Sermayesi fonlarından bazılarıyla görüşmeler yaptık, ancak amacımız yeni fonları uluslararası fonlardan finanse etmek. Bu alanda ilerleme kaydettiğimize dair bazı iyi işaretler de var. Buna ek olarak, Insurtech Hub’ın ana amaçlarından biri, Türkiye’nin ilk 1 milyar dolar tutarındaki insurtech girişimine ulaşmasına destek vermek. Kuluçka programımıza ev sahipliği yapan Yıldız Teknik Üniversitesi ile de gerçekleştirdiğimiz iş ortaklığımız var. 

Sigorta şirketlerinin etkinliğini belirlemek nasıl mümkün olabilir? Kullanılan bir sistem var mı?

Çoğu sigorta şirketi hala geleneksel eski çekirdek sistemleri kullanıyor, ancak bu mevcut olan tüm yeni insurtech teknolojisinden yararlanamadıkları anlamına da gelmiyor. Sorunsuz çalışabilmeleri için iki farklı işletim sistemine katılabilen API ağ geçitleri var. Bunu göz önünde bulundurarak şunu söyleyebilirim ki, insurtech’teki yavaş ilerlemenin nedeni, birçok faktörün birleşimi. Yaşanan ekonomik yavaşlama yatırım eksikliği anlamına geliyor. Ancak işaretler gösteriyor ki önümüzdeki birkaç yıl içinde önemli bir iyileşme yaşanabilir. 

 

Sektörü insurtech hakkında bilgilendirmek için ne tür çalışmalar yapılabilir?

Insurtech Hub; sigorta şirketlerine, sigorta acentelerine, reasürans brokerlerine, asistans şirketlerine ve diğer ilgili hizmet şirketlerine insurtech çözümleri ile nasıl fayda sağlayabilecekleri konusundaki farkındalığı artırmayı hedefliyor. Ayrıca, insurtech yazılım şirketlerini, üniversiteleri ve ilgili yatırımcıları da bu programa dahil ediyoruz. Aylık bir buluşma düzenleyerek, dijital sigortacılık dağıtım kanalları ve bankasürans aylık buluşmalar gerçekleştirdik. Önümüzdeki birkaç ay içinde de oto sigortası, AI, blockchain ve sağlık branşlarında buluşmalar ve yuvarlak masa toplantıları planlıyoruz. Ayrıca www.insurtech.org adresindeki web sitemizde bir haber portalımız ve aylık yayınladığımız haber bülteni yayınlıyoruz.

 

Sektördeki tecrübenizle Türk sigorta sektörüne ne tavsiye edersiniz?

7 ülkede acente, bankasürans ve alternatif dağıtım kanalları alanlarında, sigorta sektöründe 31 yıl geçirdim ve çok uluslu şirketler için çalıştım. Sigorta şirketlerine tavsiyem yeniliğe odaklanmaları ve kendi teknoloji çözümlerinde zayıf yönleri belirlemeleri olacak. Sigorta sektörü hızla değişiyor ve büyük çok uluslu şirketler büyük bir avantaj sağlıyor çünkü teknolojinin fazlasıyla gelişmiş olduğu birçok ülkede faaliyet gösteriyorlar. Türkiye insurtech çözümlerini büyük dış pazarlara da ihraç etmeyi planlıyoruz. Türk sigorta sektörüne fayda sağlamak için çalışabileceğimiz yaratıcı ve ortak birçok alanımız var. Bu doğrultuda yapılacak çalışmaları değerlendirmeliyiz. 

 

Hande Bostanoğlu
hande@sigortacigazetesi.com.tr

2 Eylül 2019

İlgili Haberler

Yazarlar