XI. Uluslararası İstanbul Sigortacılık Konferansı’ndan inovasyon çağrısı: Değişimi yakalayamayan geride kalacak

Sektörü yakından ilgilendiren konuların uluslararası konuşmacıların uzmanlığıyla değerlendirildiği XI. Uluslararası İstanbul Sigortacılık Konferansı’nda sektörü büyük ve hızlı bir değişimin beklediği mesajı verildi.

Sigorta Tatbikatçıları Derneği (STD) tarafından her yıl gerçekleştirilen Uluslararası İstanbul Sigortacılık Konferansı’nın 11’inci ayağının konusu sürdürülebilirlik için teknoloji ve inovasyonun rolü oldu. Sigortacı Gazetesi’nin basın sponsoru olduğu, sigorta ve reasürans şirketlerinin ve kamu üst düzey yöneticilerinin katıldığı konferansta sektörün güncel sorunları ve geleceği masaya yatırıldı.

TEKNOLOJİNİN ROLÜ HER ZAMANKİNDEN ÖNEMLİ
Sigorta Tatbikatçıları Derneği Başkan Yardımcısı ve IUC Yöneticisi Menekşe Uçaroğlu’nun karşılama konuşmasından sonra kürsüye gelen STD Başkanı Fahri Altıngöz, etkinliğin giriş konuşmasında şunları söyledi: “Geçtiğimiz yıl deprem, sorumluluk, afet riskleri ve iklim değişikliği hakkında konuştuk. Bu yıl ise yükselen başka bir riske dikkat çekmek istiyorum. Teknoloji hızla gelişiyor ve getirdiği riskler ve fırsatlar artıyor. Teknolojinin getireceği değişiklikler, siber sigortalardaki gelişmeler ve sürdürülebilirlik noktasında teknolojinin rolü her zamankinden daha önemli.”

TRAFİKTE HASAR ÇOK BÜYÜK BOYUTLARDA
Fahri Altıngöz’den sonra Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Genel Sekreteri Mehmet Akif Eroğlu söz aldı. Konuşmasının başında Türk sigorta sektörünün genel bir değerlendirmesini yapan Eroğlu, Birlik olarak hayata geçirdikleri uygulamaları ve sektörün sorunlarını anlattı. 2018 yılında teknik zararların faiz gelirleri ile maskelendiğini ve bu yıl gelecek rakamların maskeyi kaldıracağını belirten Eroğlu, “Sektörümüzün en büyük sorunu ve bizim birinci gündem maddemiz trafik konusu. Trafik zorunlu bir sigorta ve zarar etmesi normal. Dünyada sigorta şirketleri de bu branştan zarar ediyor. En büyük fark ülkemizde bu zararın çok büyük boyutlara ulaşması” diye konuştu. TSB olarak adımını attıkları Trafik Eylem Planı’nda Hazine, STK’lar ve sektör temsilcilerini bir araya getirdiklerini dile getiren Eroğlu, “TSB olarak bu noktada çok önemli adımlar attık. Kaza tutanak bilgilerini Emniyet ile paylaştık. Trafik canavarları, kaza yapmayı alışkanlık haline getirmiş bireyler için eğitim programları oluşturduk” dedi. Eroğlu aynı zamanda; 4 kanun değişikliğine aracı olduklarını, bu değişikliklerin kazaları azaltmanın yanı sıra hasar tarafında da istikrar sağlayacağını vurguladı.

TAMAMLAYICI BİR EMEKLİLİK SİSTEMİ GEREKİYOR
Trafikte özellikle bedeni hasarların tespiti noktasında belirli hatları çizilmiş bir aktüeryal modele ihtiyaç olduğundan söz eden Eroğlu, BES ve Otomatik Katılım (OKS) uygulamalarını da değerlendirdi. OKS’de çıkışın %70’e ulaştığını lakin bunun hem bir başarı hem de bir başarısızlık olduğunu söyleyen Eroğlu, OKS tarafında kalıcı bir başarının sağlanması için zorunluluğun ve işveren katkısının olduğu tamamlayıcı bir emeklilik modeline ihtiyaç olduğunu söyledi.
Konuşmasının sonunda SDDK’nın faaliyete geçmesinin sektör tarafından beklendiği hatırlatan Eroğlu, sözlerini şöyle tamamladı: “Her risk kendi fırsatını yaratır. Her 5 evden 4’ünde konut sigortası yok. 4 araçtan 3’ünde kasko, işyerlerinin yarısında yangın sigortası yok. Deprem sigortası henüz %50 seviyelerinde. Ancak bu sadece negatif bir görüntü değil, sigortacılar için toplumu korumak ve sigortacılığı büyütmek için aynı zamanda bir fırsat.”

MÜŞTERİDEN ŞİRKETLERE VERİ AKIYOR
Günün üçüncü konuşmacısı Sigorta Denetleme Kurulu (SDK) İstanbul Grup Başkanı Rasim Ersin Özbalcı oldu. SDK olarak sigortayı tabana yaymak ve sigortalının menfaatini korumak için çalıştıklarını söyleyen Özbalcı, riskli sigortalar havuzunda IBNR ile ilgili denetimler planladıklarını ve geçtiğimiz ay gerçekleşen İstanbul depremi sonrasında şirketlerin kaynaklarını nasıl koruyabildiklerine dair bir rapor üzerinde çalıştıklarını söyledi. Teknolojinin sigorta sektörü üzerinde meydana getirdiği değişime de değinen Özbalcı, “Şirketler müşterileriyle her zaman olduğundan daha interaktif bir şekilde iletişim kuruyor. Bunun amacı müşteriyi daha iyi tanımak. Müşterilerden şirketlere çok ciddi bir veri akışı olduğunu görüyoruz” dedi. SDK olarak daha çok sürecin analiz tarafında olmayı planladıkları bilgisini veren Özbalcı, yeni nesil raporlama kurallarını getiren UFRS 17’ye uyum çalışmaları için planlamaların da hızlandırılması gerektiğini söyleyerek sözlerini noktaladı.

EN BÜYÜK SİGORTACI SEKTÖRDEN ÇIKMAYABİLİR
Konuşmalardan sonra Guy Carpenter Genel Müdürü ve Sigortanın Geleceği sayfalarımızın yazarlarından Okan Utkueri’nin yönettiği “Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri İçin Teknolojinin ve İnovasyonun Rolü” isimli panelde Virtual i CEO’su Veysel Sinan Geylani, Media XPRIMM direktörü Daniela Ghetu, Aksigorta Genel Müdür Yardımcısı Esra Öge; yapay zeka, blockchain ve underwriting süreçleri ile ilgili değerli konuşmalar gerçekleştirdi. Dijitalleşmenin sigorta sektörüne getirdiği problemler ve fırsatlar üzerine bir sunum yapan Media XPRIMM direktörü Daniela Ghetu, sigorta sektöründe bir paradigma değişimi yaşandığını ifade etti. UBER’in aracı olmayan en büyük filo, Airbnb’nin ise konutu olmayan en büyük konaklama sitesi olduğunu hatırlatan Ghetu, sigortacıların da dışarıdan gelecek bir girişim riskine uzak olmadığını dile getirdi. Ghetu, sektörde artık genç müşterilerin ihtiyaçlarına göre hasar süreçlerinin düzenlenmesi gerektiğini söylerken, hasar anında değil 7/24 iletişim kurulması gerektiğini ve finansal yönetimden risk yönetimine geçilmesi gerektiğini belirtti.

ÜRÜN DEĞİL MÜŞTERİ ODAĞI
Ghetu’dan sonra sözü Aksigorta Genel Müdür Yardımcısı Esra Öge aldı. Sektördeki değişimi basitlik, ilinti ve değer olmak üzere 3 başlıkta inceleyen Öge, “Teknoloji sistemik bir şekilde robotik ve analitik süreçler, blockchain, IoT gibi her kanalda aynı anda gelişiyor. Yeni iş modelleri sigortacıların işlerini baştan planlamasını ve rekabeti artırmasını gerektiriyor” dedi. Sigorta ihtiyaçlarının müşterinin yaşam döngüsünde hangi noktada yer aldığına göre belirlendiğini belirten Öge, şirketlerin ürün odağından müşteri odağına geçmesi ve tekliften satın almaya, kullanımdan poliçe sonuna kadar tüm süreçte müşterinin desteklenmesi gerektiğini söyledi. Ardından söz alan ARGenesis CEO’su Asif John, makine öğrenimi ve yapay zeka süreçlerinin nasıl işlediğini ve teknolojinin sigorta sektöründe yapacağı yıkıcı etkiyi özetleyen bir sunum yaptı. Konuşması sırasında verinin yorumlanamadığı sürece bir değerinin de olmayacağını belirten John, veriyi doğru kullanan ve yorumlayan girişimlerin sektörün görünümü değiştireceğini vurguladı. Sigorta sektörünün aslında iyi riskin yakalanması ve kötü riskten kaçılması üzerine basit bir sistem olduğuna dikkat çekerek sözlerine başlayan Virtual i CEO’su Sinan Geylani ise, sigortacılıkta müşteri deneyiminin daha iyi olabileceğini söyledi. Ticarette şeffaflık olmadığı zaman memnuniyet olmayacağını söyleyen Geylani, sigorta sektörünün iki tarafında memnun olmadığı tek sektör olduğunu dile getirdi. Kaliteli bir risk mühendisliğinin her büyüklükteki kurumlar için bir hak olduğunu söyleyen Geylani, özellikle bir b planı olmayan KOBİ’ler için verilen hizmetlerde son derece dikkatli ve titiz olunması gerektiğini vurguladı.

TEKNOLOJİ ŞİRKETLERİ SİGORTACILARLA REKABET EDECEK
Panelin kapanış konuşmasını Okan Utkueri gerçekleştirdi. “Eskiden olduğu gibi işimizi yapmaya devam etmek artık yeterli olmuyor. 30 yıl önce cebimizdeki telefondan internete bağlanıp her şeyimizi oradan yapacağız deseydim, kimse inanmazdı” diyen Utkueri ivmenin çok hızlandığını; Google, Apple, Amazon ve Facebook gibi kurumların bu gelişimin tetikleyicileri olduğunu kaydetti. Startup’ların hayatımızdaki her süreçte yıkıcı etkileri olduğunu söyleyen Utkueri “Artık televizyon izlemiyoruz, yayınları internetten takip ediyoruz. Ev telefonu kullanmıyoruz, cep telefonu ile haberleşiyoruz. Tesla, Google gibi şirketler sigorta tarafında faaliyet göstermeye çalışıyor. Umarım sigorta sektörü bu yıkımın dışında kalır” dedi. Açık sigortacılığın çok konuşulacağını ve hızlı bir şekilde geliştiğine de dikkat çeken Utkueri, gelecekte yıllık poliçelerin belirli bir zaman dilimi için yapılan poliçelerle değişeceğini, blockchain uygulamaların yaygınlık kazanacağını ifade etti. Sigortacı olmayan şirketlerin de sigorta şirketleriyle rekabete gireceğini söyleyen Utkueri, yeni dönemde ayakta durmak isteyen sigorta şirketlerinin dönüşüme ayak uydurması çağrısında bulundu.

FİNANSAL VE SİBER RİSKLER
Günün ikinci kısmında ise finansal ve siber sigortalardaki fırsatlar ve riskler değerlendirildi. İlk panelden Daniela Ghetu, Munich Re Underwriting Yöneticisi Oksana Kietskova, Willis Re Yönetici Direktörü James Latham, PWC Performans Güvence Hizmetleri Lideri Mehmet Önal, Chubb Genel Müdür Yardımcısı Zeynep Özek ve Bilgi Üniversitesi Hukuk Fakültesi’nden Dr. Nilgün Başalp’ın konuşmacı olarak katıldığı panelde gizli siber olarak bilinen öngörülmesi zor olan riskler, bunlara karşı alınabilecek önlemler paylaşıldı. Panelde aynı zamanda siber risklerden doğabilecek hukuksal sorunlar ve bunların çözümü için atılması gereken adımlar katılımcılarla paylaşıldı.

3 Ekim 2019

İlgili Haberler

Yazarlar