Okan Utkueri - Ali Erhan Tamer

Yüksek maliyetli değil yüksek faydalı yatırım

Çalışma yöntemlerini dijital ortama başarıyla entegre eden ve yenilikçi uygulamaları hayata sokarak hava yolları arasında farklı bir noktaya ulaşan Pegasus Hava Yolları Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk, teknolojik yatırımlara karar verirken yüksek maliyetli yatırımlara yönelmekten ziyade, yatırımların nasıl değer yaratacağı ve süreçlere ne kadar faydalı olacağını dikkate aldıklarını söyledi.

Sigortanın Geleceği sayfalarının bu ayki konuğu dijital dönüşümün en iyi örneklerinden birini hayata geçiren ve “Dijital Hava Yolu” kavramını ülkemize kazandıran Pegasus Hava Yolları’nın Ticaret Genel Müdür Yardımcısı Güliz Öztürk oldu.  Maliyetleri daha etkin yönetebilmenin anahtarının teknolojiyle desteklenmiş bir planlama ve optimizasyon yetkinliği olduğunu söyleyen Öztürk ile Pegasus’taki dönüşüm süreci, WiS (Woman in Sales) platformu ve sigortacılık hakkında konuştuk. 

Havacılık tarafında Pegasus ile birlikte daha yoğun duymaya başladığımız “Dijital Hava Yolu” kavramı aslında Pegasus’un toplamdaki iş modelini ve yaklaşımını iyi anlatıyor diye düşünüyorum. Google’da Dijital Hava Yolu diye yazdığında çıkan tek markasınız. Birçok kez “Yılın Yerli Dijital Hava Yolu” ödülü aldığınızı da düşünürsek, bu dijital kavramının misafirlerinizde de istediğiniz karşılığı yarattığı görülüyor. Neyi amaçlamıştınız ve şu an kendinizi bu dijital hava yolu hayalinin neresinde görüyorsunuz?

Pegasus Hava Yolları olarak, 2018’de girdiğimiz dijital dönüşüm çerçevesinde internet sitemizi ve mobil kanallarımızı baştan aşağı yenilemenin yanı sıra, havaalanı ve uçak içi seyahat deneyiminde birçok yeniliği de hayata geçirmeye başladık. Satıştan operasyona ve hatta kokpite kadar tüm süreçlerimizi dijitalleştirdik. Dijital dönüşüm; bizim için misafirlerimize sağladığımız teknoloji ve çözüm önerilerini, seyahatlerinin her adımında onlara kolaylık ve hız sağlayacak şekilde iyileştirmeyi ve onlara her geçen gün gelişen bir deneyim sunmayı kapsıyor. Pegasus olarak, tarifeli seferlere başladığımız ilk günden bu yana dijital kanallarımızı etkili kullanmayı ve misafirimize de kullandırtmayı en önemli hedeflerimiz arasına koyduk. Özellikle son yıllarda gelişen teknoloji ve misafir ihtiyaçlarıyla paralel olacak şekilde bu konudaki çalışmalarımızı artırdık ve süreçlerimizi geliştirmeye devam ediyoruz.

Hayata geçirdiğimiz projelerle hem verimliliğimizi artırıyor, iş maliyetlerimizi düşürüyor hem de misafirlerimize sunduğumuz hizmet kalitesini bir üst noktaya taşıyoruz. Dünyanın önde gelen teknoloji firmalarının yanı sıra yerli ve milli teknolojiler geliştiren firmalarla birlikte çalışıyor, onlarla ortaklaşa projeler gerçekleştiriyoruz. Dünyada pek çok şirketin hayata geçirmeyi düşündüğü birçok farklı başlıktaki projeyi, biz çoktan hayata geçirerek, “Türkiye’nin Dijital Hava Yolu” olma yolunda önemli adımlarımızı attık. Dijital dönüşümümüz çerçevesinde 2020 ve 2021 yılında hayata geçireceğimiz projeler şimdiden hazır. Planlarımız çerçevesinde bu alanda daha birçok yeniliği hayata geçirmek istiyoruz ve bunun için var gücümüzle çalışıyoruz.

İlk sorunun devamı niteliğinde, dijital hava yolu kavramın altında sadece bir kanal çeşitliliğinden mi bahsediyoruz yoksa aynı zamanda tüm süreçlerinde işini dijitalleşmeye adamış bir hava yolu markasını mı tarif ediyoruz? 

Bizim için dijitalleşme sadece internet sitesi ya da mobil uygulama üzerinde yapılan bir dönüşüm değil, şirketimizin benimsediği “düşük maliyetli hava yolu” modelimizi destekleyen bir bakış açısı. Dolayısıyla belirttiğiniz gibi tüm süreçlerimize yansıttığımız bir dönüşüm… Artık, maliyetlerinizi daha etkin yönetebilmek, teknolojiyle desteklenmiş bir planlama ve optimizasyon yetkinliğine sahip olmaktan geçiyor. Biz Pegasus Hava Yolları olarak, yakından takip ettiğimiz ve süreçlerimize dahil ettiğimiz tüm teknolojileri misafirlerimizin A’dan Z’ye seyahat deneyimlerini iyileştirmek adına kurguluyoruz. 

Buna ek olarak altyapılarımızda robot teknolojilerini kullanarak kendi kendini yöneten sistemleri hayata geçirmeyi ve bu sayede maliyetlerimizi düşürmeyi hedefliyoruz. Böylece operasyonlarımızı daha verimli hale getirebiliyoruz. 

Uçuş simülatörleri, dinamik fiyatlama algoritmaları, elektronik uçuş çantası… Baktığımızda işinin merkezinde teknoloji araçları kullanan ve burada sürekli bir şekilde yatırım yapan bir şirket görüyoruz. Diğer yandan iş modelini “Low Cost Carrier (düşük maliyetli hava yolu)”  segmentine oturtmuş bir havayolu için son derece High Cost yatırımlar bunlar. Sizi bu yatırımlardan alıkoymayan vizyon nedir?

Belirttiğiniz gibi, operasyonlarımızda dijital dönüşümü pek çok alanda kullanıyoruz. Ekiplerimiz, dünyada havacılık alanında hangi teknolojilerin kullanıldığını detaylı bir şekilde takip ediyor. Kendimize benchmark olarak Avrupa’nın öncü düşük maliyetli hava yollarını alıyor, tüm dünyadaki dijital gelişme ve yeni uygulamaları inceliyoruz. Teknolojik yatırımlarımıza karar verirken de bakış açımız yüksek maliyetli yatırımlar olmaları değil, nasıl değer yaratacakları ve süreçlerimize ne kadar faydalı olacakları yönünde oluyor. Teknoloji yatırımı yüksek maliyet gibi gözüküyor ancak getirdiği otomasyon ve optimizasyonla verimliliğimize yarattığı katkı çok yüksek oluyor. Dolayısıyla; toplam maliyet yönetimimizde fark yaratması, misafir memnuniyetinde ve operasyonlarımızda iyileştirmelere destek olması halinde yatırım kararı alıyoruz. Ancak bu sayede, “low cost (düşük maliyetli hava yolu)” modelimize uygun olarak misafirlerimize en ekonomik bileti sunmaya devam edebiliriz. 

Örnek vermek gerekirse; 2016 yılında Elektronik Uçuş Çantası projemizle kokpitte kâğıt kullanımını sonlandırdık ve elektronik uçuş haritaları kullanımını başlattık. Blockchain altyapısıyla Sabiha Gökçen Havalimanı sistemlerinde oluşturulan uçuşa ait operasyonel bilgilerin Pegasus sistemlerine anlık aktarımını sağladık. Dijital Apron projemizle Sabiha Gökçen Havalimanı’nda tüm apron araçlarımızı ve uçaklarımızı IoT teknolojisiyle izliyoruz, aynı zamanda yapay zekanın kullanıldığı otomatik görev atamaları ile personellerimizin ve araçlarımızın daha fazla utilizasyonunu sağlayarak, yakıt ve bakım giderlerimizde azalma olmasına katkıda bulunuyoruz. Self servis hizmetlerimizi daha da artırmak üzere İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı’nda yeni nesil kiosklarımızla hizmet vermeye başladık. Yeni nesil kiosklarımız ve Express Bagaj ünitelerimizle misafirlerimize kontuarda sıra beklemeden işlem yapma kolaylığı sağlıyoruz.

Sizi Sigortacı Gazetesi’nde misafir edeceğiz, bu sebeple sigortaya değinmeden olmaz. Bildiğim kadarıyla birçok havayolu gibi özellikle seyahat sigortası tarafında sizde opsiyon olarak servis sunuyorsunuz. Buradaki müşteri deneyimi ve algısı açısından online sigorta tarafındaki müşteri yaklaşımını ve ilgisini nasıl görüyorsunuz?

Sigorta şirketleri de artık müşterilerine hızlı ve kesintisiz hizmet verebilmek için tüm süreçlerini online çalışan sistemler üzerine taşıyor.  Böylece sigorta teklifi almak istediğinizde online sigorta primi veya diğer şartlar size en uygun opsiyonlarla birkaç dakika içinde hesaplanıyor. Hizmete hızlı ve kolay ulaşmak artık son derece önemli olduğu için sigorta müşterilerinin online sigorta uygulamalarına hızlıca adaptasyon sağladığını görüyorum. 

Biraz da Güliz Öztürk’ün farkındalık ve güçlendirme tarafındaki çalışmalarına değinmek isterim. Sizinle tanışma noktamız aslına eş başkanı olduğunuz WiS (Woman in Sales) platformu. Sizle sohbet etme imkanı bulmuşken biraz hem WiS’ten hem de arkasındaki hayalden konuşmak isterim. Öncelikle WiS’i nasıl tanımlamak lazım, bir farkındalık projesi mi? Bir sivil toplum platformu mu? Bir kadının güçlendirilmesi organizasyonu mu? Nasıl anlamak lazım WiS’i?

Sales Network, yeni mezun adaylar nezdinde satış mesleğinin var olan itibarını daha da yükseltmek, satış profesyonellerinin gelişimine destek olmak ve uluslararası iş birliktelikleri sağlamak amacıyla kurulmuş bir platform. WiS (Woman in Sales) ise satış dünyasını merkeze alan bir denge platformu. Sales Network şemsiyesi altında satış dünyasındaki kadın-erkek dengesini sağlamak üzere şirketlerde ve kadınlarda farkındalık oluşturmak amacıyla kuruldu. Satış alanı, kadının iş yaşamında en az yer aldığı alanlardan biri. WiS kapsamında bizim hedefimiz satış fonksiyonunda kadınların daha çok yer almasını teşvik etmek ve kadın-erkek dengesini sağlayabilmek.

Hem Pegasus olarak hem de WiS platformu üyeleri açısından iş hayatındaki kadın erkek dengesini nasıl görüyorsunuz?

Kadınlar ve kız çocukları dünya nüfusunun %50ʼsini oluşturuyor. Bu, dünya potansiyelinin de yarısını oluşturdukları anlamına geliyor. Ancak toplumsal cinsiyet eşitsizliği günümüzde maalesef çok yaygın olduğu için toplumsal ilerlemeyi de engelliyor. Nerede yaşıyor olursak olalım, toplumsal cinsiyet eşitliği temel bir insan hakkı. Kadınların eğitim, çalışma hayatı, siyaset başta olmak üzere hayatın her alanına eşit katılımını ve karar alma mercilerinde daha çok sayıda kadın olmasını sağladığımızda daha kalkınmış bir ülke ve toplum olacağımız aşikâr.

TÜİK’in 2017 Hane Halkı İşgücü Araştırması’na göre kadınların istihdam oranı maalesef erkeklerin yarısından az. Hal böyleyken bizlere, hepimize çok iş düşüyor. Kamuoyunda farkındalık yaratmalı ve fırsat eşitliği sağlanması konusunda var gücümüzle çalışmalıyız. Özellikle kadının genel olarak iş yaşamındaki varlığını güçlendirmek ve gelecek nesillere iyi örnek olabilmek adına…

Son olarak bizi okuyacak sigorta şirketlerini WiS’e davet edelim. Nasıl bir destek bekliyorsunuz sigorta şirketlerinden? Hangi hayalin parçası olacaklar?

Toplumsal cinsiyet eşitliği sektör bağımsız tüm iş dünyasının öncelikli olarak gündemine alması gereken bir konu. Ülke olarak hak ettiğimiz yere gelebilmek için bu alanda yapılan çalışmaların artırılması, her sektörden daha çok kişinin taşın altına elini koyması gerekiyor. Bu nedenle Türkiye’nin en katma değerli sektörlerinden biri olan sigorta sektörünün tüm temsilcilerini de daha kalkınmış bir ülke, ayrımcılığın olmadığı bir toplum için harekete geçmeye ve satış dünyasındaki kadın-erkek dengesini sağlama hedefimize hep birlikte bir adım daha yaklaşabilmek amacıyla herkesi WiS platformunu desteklemeye davet ediyorum.

GÜLİZ ÖZTÜRK: Hizmete hızlı ve kolay ulaşmak artık son derece önemli olduğu iÇin sigorta müşterilerinin online sigorta uygulamalarına hızlıca adaptasyon sağladığını görüyorum.

2 Aralık 2019

İlgili Haberler

Yazarlar