Meditasyon nedir ve ne işe yarar?

 Meditasyon nedir ve ne işe yarar?

Zihni ve bedeni dinlendirme yöntemlerinden biri olan meditasyon, strese karşı en etkili yöntemlerden biri olarak kabul ediliyor.

Günümüzde; oldukça stresli, zorlayıcı ve yorucu koşullar altında yaşıyoruz. Bu da bizi devamlı bir şeyler düşünmeye itiyor ve zihnimiz sürekli çalışıyor. Zihin, sürekli tehdit altında hissediyor, verimli dinlenemiyor; geçmiş ve gelecek kaygısıyla yaşıyor. Yarına dair plan, kaygı, varsayımlar ve düne dair yorumlar yaparken; tam da o anın sunduğu keyfi, deneyimi alamadan yaşayıp gidiyoruz. Sürekli düşünürken günlük aktivitelerimizi farkında olmadan tamamlıyoruz. Örneğin, yemek yerken dün ve yarına dair düşünceler arasında dolaşıyor ve tadını bile almadan yemeği bitirmiş olduğumuzu fark ediyoruz. Banyo yaparken suyun rahatlatıcı etkisini hissetmek, sevdiğimiz birini dinlerken sözlerin ardındaki hisleri duymak için anda olamıyoruz. Çünkü o anlarda zihnimiz şu anı fark edemeyecek kadar meşgul oluyor.

Meditasyona duyulan ihtiyaç tam da burada ortaya çıkıyor. Meditasyon, zihnin bu yoğunluğuna bir dur diyerek gerçekten bilinçaltımızı dinleyebileceğimiz, kendimizin farkında olabileceğimiz bir zaman aralığı oluşturuyor. 

Pek çok meditasyon tekniği olmasına rağmen tüm bu teknikler iki ana kola ayrılıyor. Bunlar;

  1.     Konsantrasyon temelli meditasyon,
  2.     Farkındalık temelli meditasyondur.

 Günümüzde en çok yaşanılan problemlerden ikisi olan konsantrasyon ve odaklanma problemlerine karşı en etkili yöntemlerden birisi konsantrasyon temelli meditasyondur. Burundan alınıp verilen ritmik ve kontrollü nefes teknikleri ile her gün 20 dk. düzenli meditasyon yapan bir kişinin zihni stres faktörü bulunan son derece gergin durumlarda dahi dinginlik ve sakinliğini koruyabilmektedir. Konsatrasyon temelli meditasyonda, konstantre olunan şey, bir mum alevi, bir sembol, rahatlatıcı müzik veya mutluluk gibi bir duygu durumu olabilir. Düzenli tekrarlarla kişi daha yoğun bir konsantrasyon gücüne kavuşur.

Farkındalık temelli meditasyon ise zihnin serbest bırakılmasıdır. Bu meditasyonda bir nesneye odaklanılmaz. Onun yerine bu alana giren tüm düşünce ve duygular tarafsız bir biçimde gözlenir. Farkındalık meditasyonunun asıl amacı düşüncelerden kurtulmak değil onlardan etkilenmeden sakin kalabilmektir. Zihninizde düşünceler varken de sakin bakabiliyorsanız meditasyonunuz başarıya ulaşmış demektir.

Nasıl Meditasyon Yapılır ?

meditasyon-nasil-yapilir

Meditasyon için sabahın erken saatleri veya gece yatmadan önce gibi sessiz ve rahatsız edilmeyeceğiniz bir zaman dilimi seçin. Etrafta sizi rahatsız edebilecek ses ve ışık kaynaklarını uzaklaştırın. Dik bir pozisyonda oturun ve herhangi bir yere dayanmayın. Başlangıç için 5 dakikalık meditasyon yapmayı deneyin.

Meditasyon pozisyonları

meditasyon-nasil-yapilir

Meditasyon yaparken iki çok önemli nokta; Sırt ve vücut dik ve 90 derece olmalıdır.

Başlangıçta sandalyede oturarak ve uyumayacağınıza eminseniz uzanarak yapabilirsiniz. Ayaklar ve eller paralel, bağlı olmamalıdır. Özellikle sandalyeye oturarak yaptıysanız ayaklar yere sağlam basmalıdır. Bağdaş kurarak yapacaksanız sırtın yere 90 derece olmasına dikkat edin, kambur değil dik durmak önemlidir. Meditasyon pozisyonunuz rahat olmalıdır.

El Pozisyonu

meditasyon-nasil-yapilir

Meditasyon sırasında eller salınık ve rahat olabilir. Ama genellikle Dhyana Mudra (meditasyon mudrası) kullanır, bu mudraya bol bol Buda’nın meditatif konumdaki heykellerinde rast gelebilirsiniz.

Meditasyon kaç dakika sürmeli ve ne zaman yapılmalı?

Meditasyonları 20 – 30 dakika civarında sürmesi tavsiye ediliyor. Kendinizi geliştirdikçe bu 40 dakika hatta bir saate kadar çıkabilirsiniz. Düzenli meditasyon yaptıkça başta 5 dakika, sonra 10 dakika, sonra 15 ve en nihayetinde 30 dakikaya ulaşabilirsini. 

 

Avatar

Gizem Tufan

gizem@sigortacigazetesi.com.tr

İlginizi Çekebilir